Kramfors Mediateknik AB
Ordförande: Rainor Melander (S)
Vd: Tomas Jansson, från och med juli Anders Rodin
Bolagets verksamhet är att bygga och förvalta data- och telekommunikationsnät samt att mot ersättning upplåta nät på marknadsmässiga villkor och långsiktigt trygga kommunens behov av infrastruktur i koppar, fiber och tele.
I juli tillträdde Anders Rodin som ny vd för bolaget. Bolaget beviljades medel av landsbygdsprogrammets Leaderprojekt och kunde projektanställa en ny medarbetare från och med årsskiftet 2016–2017.
De medel som finns tillgängliga i landsbygdsprogrammet för glesbygdsprojekten täcker inte på långa vägar behoven. Det gör att många av projekten som sökts i kommunen inte får del av medlen, vilket försvårar eller omöjliggör genomförande.
Viktiga händelser
- Norr- och Sörlimsta fiberprojekt blev färdigt.
- Brunne fiberprojekt blev färdigt.
- Klockestrands fiberprojekt inleddes med samförläggning av stomnät. Projektet beräknas vara färdigt hösten 2017.
- Teknik och nätinfrastruktur uppgraderades i stadsnätets leveranser.
- Landsbygdsprogrammet beviljade stöd för Styrnäs fiberprojekt. Planerad byggstart våren 2017.
- Telia aviserade att 17 telestationer i Kramfors kommun läggs ned 2017. I några fall har Kramfors Mediateknik AB ett antal ADSL-kunder som drabbas i dessa stationer. En strategi för orterna håller på att arbetas fram.
- Ett nytt kundhanteringssystem infördes.
- Samtliga ansökta sträckor i samverkansprojektet DIG2020 godkändes, vilket gör det möjligt att bygga fiber i cirka 6 mil av kommunens glesbygd. Planerad byggstart våren 2017.
- Bolaget arbetade med marknadsföring och informationsträffar runt om i kommunen för att informera om fiberutbyggnad och möjligheterna som ges med stadsnätet och dess tjänster.
Uppföljning av ekonomiskt resultat
Det positiva resultatet (+1 238) hade till största delen två orsaker. Den ena var anslutningsintäkter i de projekt som blev färdiga under året. Den andra delen var ökad kundtillströmning i befintliga nät och även i de nya projekten. En meravskrivning kunde därmed göras på – 1 237 tkr vilket gör att resultatet för 2016 hamnar på +1 tkr.
Investeringar gjordes i det befintliga nätet för att höja kvalitet och kapacitet.
Kramfors Industri AB 2016
Ordförande: Micael Melander (S)
Vd: Tomas Jansson
Kramfors Industri AB (KIAB) har som syfte att främja näringslivet i Kramfors kommun genom att medverka till att näringslivets lokalbehov tillgodoses och att företag bildas.
KIAB utredde vad som vore ett optimalt läge för bolaget och redovisade det till Kramfors Kommunhus AB.
Bolagets fastighetsförvaltning omfattade vid årets slut 4 industrifastigheter, 5 kontorshus och 1 förråd. Bolaget har dessutom markområden i olika delar av kommunen.
Vid årets utgång var 95 procent av lokalytan uthyrd till sammanlagt 51 företag med totalt 360 anställda.
Ett nytt femårigt avtal tecknades med Kollektivtrafikmyndigheten. Omfattande ombyggnader och renoveringar utfördes.
Samtliga fastigheter utom förrådet är fullvärdesförsäkrade.
Anställda: KIAB hade vid bokslutstillfället 3 heltidsanställda.
Kvalitetsarbete: Veckovisa uppföljningar av verksamhet och verksamhetsnyttan gjordes.
Uppföljning av ekonomiskt resultat, tkr
Räddningstjänsten Höga Kusten-Ådalen (33 procent)
Direktionsordförande: Rune Danielsson (S)
Räddningschef: Mats Granath till och med den 15 april,
därefter Andreas Hoff
Räddningstjänsten Höga Kusten-Ådalen är ett kommunalförbund mellan Sollefteå, Kramfors och Härnösand. Förbundet ska svara för den gemensamma verksamheten på området skydd mot olyckor åt medlemskommunerna, i enlighet med vad som åligger var och en.
Räddningschefen summerar året
Det inre förbättringsarbetet fortsatte, samtidigt som året präglades av vakanser på en del viktiga tjänster.
Den största förändringen var den nya organisationen som infördes efter önskemål från personalen. Ambitionen är att skapa tydlighet och bättre samordning inom förbundet. Fyra enhetschefer rekryterades till de nya tjänsterna. Tre tillträdde i slutet av året.
Ett nytt handlingsprogram trädde i kraft. En förhoppning är att räddningstjänstens olycksförebyggande verksamhet kan integreras mer med den övriga kommunverksamhetens förebyggande säkerhets- och trygghetsskapande arbete. I fokus de kommande fyra åren är barn och ungdomar. Under året träffade förbundet över 2 500 ungdomar i olika sammanhang för att sprida kunskap om säkerhet och trygghetsskapande åtgärder.
Ekonomiskt slutade året med ett överskott på 1,5 mkr. Det berodde till stor del på att intäkterna ökade med nästan 1 mkr jämfört med budget. Intäkterna från automatlarm och externa utbildningar ökade mest.
Den största utmaningen för förbundet är att behålla och rekrytera räddningstjänstpersonal i beredskap. På flera orter finns det vakanser som har visat sig svåra att tillsätta. För heltidsorganisationen ligger fokus på att förbättra den interna utbildningsverksamheten och att bredda det förebyggande arbetet. Räddningstjänstens ambition är att arbeta ännu tydligare med att få människor att på alla sätt må bättre. Det leder i framtiden till färre olyckor och ett tryggare och säkrare samhälle.
Verksamhet 2016
Förbundet har en övergripande verksamhetsplan som utgår ifrån handlingsprogrammet för skydd mot olyckor. Planen innehåller 7 mål, varav 4 verksamhetsmål och 3 finansiella mål, som alla utgår från god ekonomisk hushållning. Nedan följer en redovisning av måluppfyllelse och en sammanställning av årets viktigaste aktiviteter.
Uppföljning av mål
Mål
- Under 2016 ska 100 procent av inkommande larm som definieras som räddningstjänst rendera en insats.
Organisationen hade resurser för att kunna åka på alla insatser (1 458 stycken, inklusive IVPA) som definierats som räddningstjänst. Antalet ligger i samma storleksordning som 2014 och 2015.
Målet anses uppfyllt.
- Minst 130 tillsyner ska utföras under året.
Antalet handlagda tillsynsärenden var 97. Vakanser gjorde att antalet understeg det planerade.
Målet anses inte uppfyllt.
- Minst 1 200 personer ska utbildas under året.
De olika olycksförebyggande utbildningarna omfattade 1 624 personer.
Målet anses uppfyllt.
- Under 2016 ska HKÅ träffa minst 2 000 barn och ungdomar.
Förbundet träffade drygt 2 500 barn och ungdomar i samband med utbildningar och informationstillfällen.
Målet anses uppfyllt.
- Årets resultat ska uppgå till minst 0,01 procent av omsättningen.
Årets resultat var ett överskott på cirka 1,5 mkr.
Målet anses uppfyllt.
- Årets avskrivningar ska inte överskrida budgeterad avskrivning.
Årets avskrivningar var lägre: 3,22 mkr mot budgeterade 3,67 mkr.
Målet anses uppfyllt.
- Årets investeringar ska göras med eget kapital.
Alla investeringar skedde med eget kapital.
Målet anses uppfyllt.
Kommentarer verksamhet
Tre av fyra verksamhetsmål uppnåddes. Personalen utbildade fler och träffade fler ungdomar än vad som planerats. Arbetet utförs till största delen av personal i utryckningstjänst. Målet om tillsyn nåddes inte. Det berodde bland annat på att en inspektör gick i pension, att en brandingenjör slutade samt på föräldraledighet och sjukskrivning. Tillsynsantalet nådde dock prognosen i delårsredovisningen.
Kommentarer ekonomi
Det tre finansiella målen uppfylldes alla. Det ekonomiska resultatet var ett överskott på 1,5 mkr. Det översteg det finansiella målet på 0,01 procent (8 000 kr). Intäkterna översteg budget med nästan 1 mkr.
Avskrivningarna följde budget och investeringarna investeringsbudgeten. Alla investeringar skedde med egna medel.
Ekonomi
Driftredovisning
Årets resultat var +1 547 tkr.
Intäkter
Av förbundets totala intäkter utgörs cirka 90 procent av medlemskommunernas bidrag. Resterande intäkter är avgifter i samband med myndighetsutövning, försäljning av olika tjänster och utbildningar samt en del ersättningar för exempelvis hyror.
Intäkterna för automatlarm var högre än budgeterat och högre än 2015. Det berodde både på att fler objekt tillkom, vilket renderade fler årsavgifter, men även på att antalet felaktiga larm ökade. Enstaka objekt stod för ett stort antal felaktiga larm.
Intäkterna för utbildning översteg budget med 400 tkr, en ökning med närmare 350 tkr. En av anledningarna var fler deltagare i utbildningen Heta arbeten. De som arbetar med heta arbeten är skyldiga att förnya sin licens vart femte år och kursdeltagandet varierar från år till år.
Förrättningsavgifterna var något lägre än budgeterat, beroende på vakanser. De var även något lägre än 2015. Taxan för tillsyn höjdes inför 2016, vilket borde ha lett till högre intäkter för planenlig verksamhet.
Ingen större försäljning av egendom skedde. Det gör att de totala intäkterna endast var något högre än 2015, även om de översteg budget med 1 mkr.
Kostnader
Av förbundets totala kostnader består 75 procent av personalkostnader som löner, arvoden, arbetsgivaravgifter och pensioner. Resterande 25 procent handlar framför allt om driftkostnader för att upprätthålla verksamheten: hyror, underhåll och drift av maskiner och inventarier, avgiften till SOS Alarm AB, inköp av arbetskläder, larmkostnader, bränsle, försäkringar, datakommunikation samt avskrivningar eller andra finansiella kostnader.
Avgångsvederlaget till den avgående räddningschefen bokfördes under 2016 enligt gällande principer. Kostnaderna för arbetskraft ligger därför något högre än budgeterat, trots att det finns vakanser efter pensionsavgångar och uppsägningar.
Ytterligare orsaker till det positiva resultatet var att avskrivningarna blev lägre än budgeterat. Det berodde på att den enskilt största investeringen, en lastväxlare, blev färdig i slutet av året.
Pensionskostnader
Heltidsanställda brandmän har ett pensionsavtal som innebär att brandmän i utryckningstjänst, som uppfyller kravet om 30 års anställning med minst 25 år i utryckning, har rätt att avgå med pension vid 58 års ålder. När man tar fram prognoser antas den genomsnittliga pensionsåldern vara 60 år.
År 2016 blev det en negativ skillnad mellan budgeterade pensionskostnader enligt KPA:s prognos i december 2015 och det verkliga utfallet om cirka 600 tkr.