Gymnasieskola och vuxenutbildning

Årets händelser

I mars kom Skolinspektionens beslut efter tillsynen på gymnasiet och gymnasiesärskolan. Gymnasie­skolan fick omfattande kritik med viteshot, eftersom liknande kritik riktats mot skolan tidigare. Kritiken gällde bland annat styrning och utveckling, trygghet, studiero och åtgärder mot kränkande behandling. Åtgärderna som påbörjades 2015 intensifierades. Uppföljningsbeslutet från inspektionen under hösten bedömde att insatserna var tillräckliga för att utgöra grund för det nöd­vändiga förändringsarbetet. Viteshotet undanröjdes.

Måluppfyllelsen i gymnasiet var god, framförallt flickornas. Däremot var betygsgenomsnittet sämre än rikets för både pojkar och flickor och trenden är nedåtgående. För att möta trenden tillsattes en förstelärare som ska arbeta med samverkan mellan ämnesområdena.

Andelen elever som valde att läsa in högskole­behörighet var så låg att den inte redovisas i Skolverkets statistik. Antalet förstelärare och special­pedagoger på gymnasieskolan utökades. Specialpedagogerna arbetar mer aktivt med undervisande lärare för att nå merparten av eleverna.

För att öka undervisningskvaliteten fortsatte lärarnas kompetensutveckling i formativt förhållningssätt.

Digitaliseringen av utbildningen fortsätter. Ett nytt trådlöst nätverk underlättar satsningen på en dator till varje elev.

Skolans maskin- och fordonspark började förnyas, dels på grund av ökade underhålls- och driftkostnader, dels för att ge eleverna ändamålsenlig utbildning.

Värdegrundsarbetet fortsatte. Elevrepresen­tanter deltog i en kartläggning av kränkningar och diskrimi­nering på skolan. Med kartläggningen som grund utformar lärarlagen sina handlingsplaner.

Sex av skolans obehöriga yrkeslärare inledde sin lärarutbildning i samarbete med Linné­universitetet.

Gymnasiesärskolan fortsätter att utvecklas positivt. Programmet för fordonsvård och godshantering ökade.

Vård- och omsorgsprogrammet i yrkesutbildningen för vuxna bedrivs i egen regi 2017. Även yrkesförarutbildning bedrivs i egen regi, med god måluppfyllelse. Utbildningen som är ganska ny på skolan hade omfattande inkörningsproblem. Nu är den i fas och erbjuder god kvalitet för rätt resurs.

SFI upphörde som egen skolform och ingår numera i vuxenutbildningen. Antalet elever ökade kraftigt. Generellt var elevernas utbildnings­nivå lägre än tidigare, vilket innebär längre utbildnings­tider. I och med flytten från Väster­gatan till gymnasie­skolan är all verksamhet samlad. Språkintroduktions­programmet startade under vårterminen med 5 elever och hade vid årsskiftet över 20 elever.

Programmet är ett av fem introduktionsprogram och är avsett för dem med störst behov av att lära sig svenska samtidigt som de läser in gymnasie­behörigheten. Tack vare språkintroduktionen ökade elev­antalet något.

Ekonomi

Den övergripande gymnasieverksamheten redovisade ett överskott på 1 mkr. Antalet elever var 24 färre än budgeterat och ersättningen från Migrations­verket på 1,2 mkr bidrog till över­skottet. Eleverna valde kommunala skolor framför friskolor och de valde program som är mindre kostsamma. Programpriserna ökade dock mer än vad som förväntades i budgeten.

På Nils Holgerssongymnasiet mer än halverades antalet elever från Skurup på de nationella programmen.

Vuxenutbildningens överskott uppgick till 0,3 mkr, trots att den försenade SFI-flytten innebar betydligt högre hyreskostnader.

Delar av yrkesförarutbildningen hade både inkörningsproblem och en orealistisk planering, vilket fördyrade verksamheten. Eleverna måluppfyllelse garanterades, men med kraftigt överskriden budget.

Nils Holgerssongymnasiet följde budgeten.

Framtid

Skånes gymnasieskolor höjer troligen sina program­priser till följd av löneavtal, omställningskostnader, elevantal och andra rörliga kostnader. Många elever i årskurs 9 blev inte godkända under höstterminen och ännu fler finns i det kommunala aktivitets­ansvaret. Det gör att antalet elever i indivi­duella introduktionsprogram och andra program förmod­ligen ökar, och därmed också kostnaderna för den över­gripande gymnasieverksamheten. Språkintroduktions­programmet växer också.

Utmaningen för Nils Holgerssons utbildningscentrum är det vikande elevantalet som påverkar ekonomin negativt. För att skolan ska vara attraktiv måste den erbjuda god utbildning med nuvarande resurser.

Även för vuxenutbildningen är elevantalet en utmaning. Allt fler efterfrågar utbildning på distans. Antalet elever som läser platsförlagt i egen regi minskar med små undervisningsgrupper som följd. Det gör att vuxenutbildningen i Skurup förändras till ett lärcentrum, där eleverna erbjuds studiehandledning och specialpedagogisk kompetens.

Driftredovisning

Netto i tkr Bokslut
2015
Bokslut
2016
Budget
2016
Avvikelse
2016
814 Vuxenutbildning 10 976 8 217 8 527 310
850 Nils Holgerssongymnasiet – 16 16 0 – 16
860 Gymnasiekansli 68 210 69 031 70 010 979
Summa gymnasieskola och vuxenutbildning 79 170 77 264 78 537 1 273

Nyckeltal

Bokslut
2015
Bokslut
2016
Budget
2016
Antal elever (16–18 år) i gymnasieskola, totalt 545 537 561
varav
nationellt program 502 501 -
preparandutbildning 37 28 -
gymnasiesärskola 6 8 -
uppföljningsverksamhet - - -
Gymnasieskola, nettokostnad per elev 122 581 117 000
Gymnasiesärskola, nettokostnad per elev 338 477 294 000
Antal elever på Nils Holgerssongymnasiet 203 202 200
varav
från Skurups kommun 51 55 52
från annan kommun 152 147 148
Antal deltagare grundläggande vuxenutbildning 13 19 11
Antal deltagare i gymnasial vuxenutbildning 151 160 140
Antal deltagare i svenska för invandrare 64 121 70
Antal deltagare i särvux 1