Kommunens bolag
Skurups Kommunhus AB
Information om verksamheten
Skurups Kommunhus AB är moderbolag i kommunkoncernen som bildades 2013.
Bolaget ska säkerställa att ägardirektiven till dotterbolagen följs genom tydlig styrning och uppföljning. Bolaget ska samordna verksamheterna mellan dotterbolagen och mellan dotterbolagen och förvaltningarna i Skurups kommun, så att styrningen blir tydligare, resurser utnyttjas optimalt, helhetssyn råder och effektiviteten ökar.
Bolaget ska vidare se till att dotterbolagen bedriver verksamhet så att ägarens avkastningskrav nås. Bolaget äger och förvaltar dotterbolagen i kommunkoncernen. Bolaget kombinerar affärsmässighet med kommunal nytta och ska kontinuerligt informera ägaren om bolagets status, framtidsplaner och händelser av betydelse för kommunkoncernen.
Årets händelser
Skurups Kommunhus AB hade nio styrelsemöten 2016. En vd, tillika koncernchef, anställdes, vars primära uppdrag är att se till att koncernbolagen verkar i enlighet med ägardirektiven och bolagsordningen samt uppfyller mål och direktiv som beslutats.
En inventering av tillämpliga styrdokument med särskilt fokus på upphandlingspolicyn gjordes. Riktlinjer för upphandling fastställdes. Principbeslut om koncernnyttan fattades som innebär att alla helägda koncernbolag ska hanteras lika och utifrån samma principer. Koncernnyttan innebär i korthet att funktioner som it, ekonomi, personaladministration och löner sköts av Skurups kommun.
För att framöver inte behöva vara beroende av koncernbidrag, beslutade moderbolaget om särskilda avtal med dotterbolagen för administrativa tjänster, så kallad management fee. Avtalen gäller från den 1 januari 2017.
Mål- och kvalitetsuppfyllelse
Skurups Kommunhus AB ska svara för samordningen av dotterbolagens verksamheter utifrån ett utpräglat koncernperspektiv med beaktande av koncernnyttan när det gäller gemensam administration, upphandling och regler för intern kontroll med mera.
Målet uppfylldes och beslut för hur ansvarsområdena ska hanteras i fortsättningen togs.
Ekonomi
Bolaget redovisade – 0,4 mkr i resultat innan koncernbidrag tillfördes, vilket var i linje med budgeten. Kostnaden för vd tillkom. Eftersom bolaget hittills inte haft några intäkter blev resultatet ett underskott.
Framtid
Kommande år planeras bolagsdagar kring strategiska inköp, offentlig upphandling samt offentlighet och sekretess. På dessa områden finns det behov av kompetensutveckling.
Ytterligare styrdokument ska utarbetas, till exempel riktlinjer för sponsring.
Driftredovisning
Resultatredovisning, tkr | Bokslut 2015 |
Bokslut 2016 |
Budget 2016 |
Avvik 2016 |
---|---|---|---|---|
Intäkter | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kostnader | – 224 | – 364 | – 250 | – 114 |
Avskrivningar | – 0 | 0 | – 0 | 0 |
Resultat före finansiella poster | – 224 | – 364 | – 250 | – 114 |
Finansiella intäkter | 0 | 46 | 0 | 46 |
Finansiella kostnader | – 1 | – 1 | – 1 | 0 |
Bokslutsdispositioner | 225 | 319 | 0 | 319 |
RESULTAT | 0 | 0 | – 251 | 251 |
Nyckeltal
Bokslut 2014 |
Bokslut 2015 |
Bokslut 2016 |
|
---|---|---|---|
Balansomslutning, tkr | 11 026 | 14 595 | 20 084 |
Antal anställda | 0 | 0 | 0 |
Soliditet, procent | 9,1 | 6,9 | 5,0 |
Avkastning på totalt kapital, procent | neg | neg | neg |
Avkastning på eget kapital, procent | neg | neg | neg |
Årets investeringar, tkr | 0 | 0 | 0 |
Skurupshem AB
Information om verksamheten
Skurupshem AB äger och förvaltar 1 054 bostadslägenheter och 34 lokaler. Bolaget ska medverka till att nya bostadslägenheter byggs för Skurups kommuns invånare.
Årets händelser
Hyresförhandlingarna med hyresgästföreningen ledde till en överenskommelse om en höjning med 0,75 procent. Bolaget introducerade ett nytt hyressättningssystem kallat Poängen, där olika egenskaper på hyressättningsenhet och lägenhet sammantaget ger en viss poängsumma som sedan omvandlas till hyran för den aktuella lägenheten.
Hyresgästerna fick besvara en enkät om hur de upplever servicen från Skurupshem. Av respondenterna svarade 84 procent att de är nöjda eller mycket nöjda med servicen.
Skurupshem fick tillbaka förvaltningsuppdraget för samhällsfastigheterna som ägs av Skurups kommun respektive Skurup Kommunala AB. Uppdraget handlar i huvudsak om teknisk förvaltning. Skurupshems fastighetsskötare svarar för drift och underhåll och felanmälan handhas av Boservice.
Fastigheten Godsvagnen 2 förvärvades. Det är den nya utgångspunkten för fastighetsskötarna och är en modern fastighet med större personal- och lagringsutrymmen än tidigare.
En ny fastighetschef rekryterades och påbörjade sin anställning i början av året. Förvaltningsuppdraget innebar att två nya fastighetsskötare och en drifttekniker rekryterats. Även kundtjänsten fick en ny medarbetare.
Lekmannarevisorerna genomförde en särskild granskning gällande efterlevnaden av upphandlingslagen. Revisorernas slutats blev att rutiner och processer behövde ses över när det gällde upphandlingar och hanteringen av avtal. Åtgärder vidtogs för att komma tillrätta med bristerna.
Mål- och kvalitetsuppfyllelse
Bolaget ska tillhandahålla och hyra ut bostadslägenheter för den kommunala verksamheten. Bolaget arbetar enligt en affärsplan och långsiktiga och kortsiktiga mål. Målen för 2016 uppnåddes.
Ekonomi
Bolaget redovisade ett resultat före skatt på +5,5 mkr. Intäkterna ökade med 7 mkr i och med att bolaget tog över fastighetsförvaltningen för Skurups kommun och Skurup Kommunala AB. Det utökade förvaltningsuppdraget gjorde att personalkostnaderna och rörelsens kostnader ökade.
Framtid
Skurupshem har för avsikt att fortsätta expandera genom nyproduktion.
Bygget av Tallen i centrala Skurup påbörjades. Det är en fastighet med två huskroppar med vardera 8 lägenheter. Inflyttningen är beräknad till juli 2017.
Projekteringen av Mars 1 påbörjades, en fastighet med 14 lägenheter på Prästgatan i centrala Skurup, där det idag finns en grönyta. Bygglov väntas i början av 2017. I nyproduktionen ingår även lägenheter anpassade för personer med funktionsnedsättning.
En ny verkställande direktör ska rekryteras, vars uppdrag blir att fokusera på nyproduktion av attraktiva lägenheter. I samband med nyproduktion ska möjligheten att installera solcellsanläggningar undersökas.
Driftredovisning
Resultatredovisning, tkr | Bokslut 2015 |
Bokslut 2016 |
Budget 2016 |
Avvik 2016 |
---|---|---|---|---|
Intäkter | 81 957 | 89 816 | 83 260 | 6 556 |
Kostnader | – 63 793 | – 67 530 | – 65 300 | – 2 230 |
Avskrivningar | – 7 303 | – 10 116 | – 7 500 | – 2 616 |
Resultat före finansiella poster | 10 861 | 12 170 | 10 460 | 1 710 |
Finansiella intäkter | 10 | 29 | 5 | 24 |
Finansiella kostnader | – 7 175 | – 6 733 | – 7 540 | 807 |
Bokslutsdispositioner | – 4 340 | – 7 253 | 0 | – 7 253 |
RESULTAT | – 644 | – 1 787 | 2 925 | – 4 712 |
Nyckeltal
Bokslut 2014 |
Bokslut 2015 |
Bokslut 2016 |
|
---|---|---|---|
Balansomslutning, tkr | 337 527 | 345 583 | 355 926 |
Antal anställdat | 11 | 10 | 11 |
Soliditet, procent | 14,4 | 14,8 | 15,1 |
Avkastning på totalt kapital, procent | 3,3 | 3,1 | 3,4 |
Avkastning på eget kapital, procent | 4,4 | 7,2 | 10,2 |
Årets investeringar, tkr | 18 859 | 762 | 31 044 |
Skurup Kommunala AB
Information om verksamheten
Skurup Kommunala AB äger och förvaltar 10 verksamhetsfastigheter, en ökning med 2 fastigheter sedan 2015. Bolaget ska i samverkan med kommunen medverka till att tillgodose lokalbehovet för kommunens verksamheter. Ändamålet med bolaget är att förvärva, äga och förvalta fastigheter eller tomträtter med verksamhetslokaler.
Årets händelser
Det blev byte på vd-posten efter pensionsavgång. Verksamheten präglades av de pågående byggprojekten. Rydsgårds Arena påbörjades i slutet av 2015 och redan i oktober 2016 invigdes hallen. Bolaget beslutade att köpa in förskolepaviljonger, eftersom Fasanens förskola har en undermålig ventilation. Kommunfullmäktige beslutade att en ny grundskola skulle byggas. Projekt startade under våren med en upphandling via ”partnering”. Under hösten hölls workshops för att hämta in tankar och idéer bland pedagogerna som arbetar i kommunen. Våren 2017 slutförs projekteringen av skolan och bygget påbörjas. Skolan beräknas stå klar i augusti 2019.
I september övertog Skurupshem AB fastighetsförvaltningen för bolagets fastigheter.
Mål- och kvalitetsuppfyllelse
Bolaget ska tillhandahålla och hyra ut ändamålsenliga och väl underhållna lokaler för den kommunala verksamheten. Målet uppfylldes delvis genom relativt omfattande underhållsåtgärder. Ytterligare åtgärder genomförs de närmaste åren.
Ekonomi
Bolaget redovisade ett positivt resultat om +0,7 mkr, vilket ligger i linje med bolagets strategi att öka soliditeten. Tidigare har målet varit ett resultat nära noll.
Framtid
Fokus ligger främst på att köpa fler fastigheter med renoveringsbehov, men även på bygget av den nya skolan. Ytterligare fastigheter förvärvas 2017. Renoveringsprojektering startar så fort fastigheterna är i bolagets ägo. Arbetet med den nya skolan fortgår. Uppdraget är att bygga framtidens skola.
Driftredovisning
Resultatredovisning, tkr | Bokslut 2015 |
Bokslut 2016 |
Budget 2016 |
Avvik 2016 |
---|---|---|---|---|
Intäkter | 18 965 | 33 671 | 18 980 | 14 691 |
Kostnader | – 6 987 | – 6 937 | – 5 757 | – 1 180 |
Avskrivningar | – 9 028 | – 23 008 | – 9 224 | – 13 784 |
Resultat före finansiella poster | 2 950 | 3 726 | 3 999 | – 273 |
Finansiella intäkter | 3 | 7 | 0 | 7 |
Finansiella kostnader | – 2 935 | – 3 020 | – 3 999 | 979 |
Bokslutsdispositioner | 11 | – 4 | 0 | – 4 |
RESULTAT | 29 | 709 | 0 | 709 |
Nyckeltal
Bokslut 2014 |
Bokslut 2015 |
Bokslut 2016 |
|
---|---|---|---|
Balansomslutning, tkr | 229 465 | 229 234 | 246 405 |
Antal anställda | 0 | 0 | 0 |
Soliditet, procent | 0,7 | 0,7 | 1,1 |
Avkastning på totalt kapital, procent | 1,9 | 1,3 | 1,5 |
Avkastning på eget kapital, procent | 2,6 | 2,1 | 30,4 |
Årets investeringar, tkr | 11 806 | 7 051 | 29 819 |
Skurups Jordbruks AB
Information om verksamheten
Bolagets ändamål är att bedriva jordbruksverksamhet och tillhandahålla utbildnings- och praktikplatser för kommunens gymnasieskola, huvudsakligen naturbruksprogrammet. Bolaget ska kombinera affärsmässighet med kommunal nytta.
Årets händelser
Nya traktorer leasas för att utbildningen ska kunna erbjuda modern teknik. Leasing innebär också kostnadseffektivitet.
Året började med den typiska, skånska vintern. Jorden fick ändå sin behövliga uppfrysning för att bli hanterlig under vårbruket. Det startade under gynnsamma betingelser med sådd av korn och majs. Höstrapsskörden startade den 20 juli. Alla grödor skördades under mycket gynnsamma förhållanden och skörden blev över medel med bra kvalitet, förutom rapsen där skörden blev mycket låg på grund av insektsangrepp. Sådden av höstraps och vete skedde med goda förhållanden och i rätt tid. Företaget är anmälningspliktigt, men anser inte att det har någon större negativ klimatpåverkan.
Mjölkproduktionen var mycket bra, 12 000 kg mjölk per ko. Det var betydligt högre än medelproduktionen som är 9 500 kg per ko. Därmed placerade sig bolaget som sjätte besättning i Skåne. Den 16 april var det dags för det årliga kosläppet med cirka 10 000 besökare, Skurups enskilt största turistattraktion.
Mål- och kvalitetsuppfyllelse
Bolaget ska utveckla verksamheten så att utbildning och tjänster kan tillhandahållas både inom och utanför kommunen samt skapa goodwill för Nils Holgerssongymnasiet och kommunen som helhet. Jordbruket ska dessutom vara självständigt i ett ekonomiskt perspektiv.
Målet uppfylldes delvis. Som tidigare behöver lönsamheten förbättras och samarbetet med skolledningen och skolor utanför kommunen fördjupas.
Ekonomi
Resultatet efter finansiella poster blev ett underskott med 0,7 mkr. Det var något lägre än det budgeterade underskottet. Avvikelsen mot budget förklaras främst genom ökade intäkter från slakt, reavinster från sålda traktorer samt lägre kostnader för foder.
LRF:s rådgivningsenhets tidigare affärsanalys visar att hyresnivån för lokalerna låg för högt. Nivån justerades 2016. Ytterligare prissänkningar på mjölk och svårigheter med kombinationen av affärsdrivande verksamhet och utbildning gav ett negativt resultat.
Framtid
Företagsledningen fortsätter att lägga stort fokus på att få ned kostnaderna och göra verksamheten mer affärsdrivande. Det ska dock alltid genomföras på ett sådant sätt att bolaget säkerställer den långsiktiga attraktionskraften för gymnasieskolans elever. Bolaget ska också försöka påverka skolan att förbättra marknadsföringen för att öka elevantalet.
Styrelsen jobbar för att skapa en ekonomi i balans. En fördjupad dialog med skolledningen pågår för att förbättra elevunderlaget och kvaliteten på utbildningarna samt för att bredda utbudet. En förutsättning för att driva jordbruket är att elevantalet ökar från nuvarande 13 till minst 26 elever. Det finns dessutom en oro för vad nya EU-lagar ger för effekter på gårdsstödet.
Driftredovisning
Resultatredovisning, tkr | Bokslut 2015 |
Bokslut 2016 |
Budget 2016 |
Avvik 2016 |
---|---|---|---|---|
Intäkter | 7 648 | 9 470 | 8 405 | 1 065 |
Kostnader | – 9 762 | – 9 884 | – 9 439 | – 445 |
Avskrivningar | – 291 | – 335 | – 295 | – 40 |
Resultat före finansiella poster | – 2 405 | – 749 | – 1 329 | 580 |
Finansiella intäkter | 57 | 60 | 40 | 20 |
Finansiella kostnader | – 59 | – 22 | – 75 | 53 |
Bokslutsdispositioner | 2 345 | 711 | 0 | 711 |
RESULTAT | – 62 | 0 | – 1 364 | 1 364 |
Nyckeltal
Bokslut 2014 |
Bokslut 2015 |
Bokslut 2016 |
|
---|---|---|---|
Balansomslutning, tkr | 12 250 | 12 082 | 12 362 |
Antal anställda | 5 | 6 | 6 |
Soliditet, procent | 8,1 | 7,8 | 7,6 |
Avkastning på totalt kapital, procent | neg | neg | neg |
Avkastning på eget kapital, procent | neg | neg | neg |
Årets investeringar, tkr | 790 | 200 | 814 |
Skurups Elverk AB
Information om verksamheten
Skurups Elverk AB bedrivs som ett kommunalt bolag med två huvudsakliga uppdrag: elnätsverksamhet och bredbandsverksamhet. Bolaget drivs enligt affärsmässiga och samhällsnyttiga principer under iakttagande av det kommunala ändamålet och de kommunrättsliga principer som framgår av bolagsordning och ägardirektiv.
Skurups Elverk AB ska i enlighet med bolagsordning och ägardirektiv äga, förvalta och driva elnät i Skurups tätort.
Skurups Elverk AB ska också i enlighet med bolagsordning, ägardirektiv samt Policy för bredband i Skurups kommun utveckla bredbandsverksamheten i kommunen.
Årets händelser
Bolagets styrelse förnyades med en ledamot. Avtal om trygghetslarm, gatubelysning, administrativa tjänster och markavtal förnyades med kommunen. En intern kontrollplan upprättades. Elnätstaxorna höjdes från årsskiftet 2015–2016 för att täcka höjningar för överliggande nät.
Elnät
Den nya mottagningsstationen överlämnades till Skurups Elverk och entreprenaden avslutades. En nätstation byttes ut och ett omfattande förstärkningsarbete på 10 kV-nätet genomfördes. Cirka 2 000 meter kabel lades för att säkra nätets redundans i norra Skurup.
Bredband
Stamnätet för redundans är färdigt i Skurup. Teknikhus i samtliga orter är tagna i drift och är i trafik mot kundanslutningar.
Informationsmöten hölls med samfälligheter, bostadsbolag, företag och föreningar.
Ansökan om stödmedel för utbyggnad på landsbygd godkändes under sommaren. Det sena godkännandet försenade utbyggnadsplanerna.
Landsbygdsprojektet började utbyggnaden norrut och nådde vid årets slut strax norr om Skönabäck. Nästan 60 procent av hushållen utanför tätorterna har beställt anslutning till det öppna fibernätet.
Mål- och kvalitetsuppfyllelse
Bolaget arbetar enligt en affärsplan och långsiktiga och kortsiktiga mål. Styrelsen konstaterar att målen för 2016 uppnåddes.
Ekonomi
Resultatet blev betydligt bättre än budgeterat. Vintern visade sig bli varmare än normalåret, vilket gav lägre nätförluster i elnätet. Projekt inom både elnät och bredband försenades och det medförde lägre avskrivningar. Räntan låg fortfarande på rekordlåga nivåer, samtidigt som upplåningen sköts framåt något. Sammantaget förklarar det årets starka resultat.
Tidigare periodiserades 90 procent av de inkomna anslutningsavgifterna i 19 år och resterande del intäktsfördes direkt. Anslutningsavgifterna intäktsförs framöver direkt. En ackumulerad periodisering av intäkterna återfördes. En total marknadsvärdering av anläggningstillgångarna görs. Den jämförs sedan med bokfört värde för att man ska pröva om det finns nedskrivningsbehov. Förändringen påverkade inte resultatet.
Framtid
Framtiden visar att betydande investeringar behövs. I första hand gäller det utbyggnaden av bredband, men även elnätet behöver byggas ut och förstärkas för att möta tätortens framtida effektbehov.
Driftredovisning
Resultatredovisning, tkr | Bokslut 2015 |
Bokslut 2016 |
Budget 2016 |
Avvik 2016 |
---|---|---|---|---|
Intäkter | 26 309 | 30 261 | 29 028 | 1 233 |
Kostnader | – 19 882 | – 20 817 | – 21 636 | 819 |
Avskrivningar | – 2 048 | – 2 167 | – 3 841 | 1 674 |
Resultat före finansiella poster | 4 379 | 7 277 | 3 551 | 3 726 |
Finansiella intäkter | 4 | 17 | 0 | 17 |
Finansiella kostnader | – 1 341 | – 1 191 | – 1 850 | 659 |
Bokslutsdispositioner | – 3 042 | – 6 097 | 0 | – 6 097 |
RESULTAT | 0 | 6 | 1 701 | – 1 695 |
Nyckeltal
Bokslut 2014 |
Bokslut 2015 |
Bokslut 2016 |
|
---|---|---|---|
Balansomslutning, tkr | 66 882 | 101 625 | 127 203 |
Antal anställda | 1 | 1 | 3 |
Soliditet, procent | 5,7 | 7,3 | 14,4 |
Avkastning på totalt kapital, procent | 6,3 | 4,3 | 5,7 |
Avkastning på eget kapital, procent | 75,3 | 41,1 | 33,3 |
Årets investeringar, tkr | 5 706 | 30 430 | 26 331 |