Övriga verksamheter
Årets händelser
Från och med den 1 mars blev alla kommuner skyldiga att ta emot nyanlända för bosättning. Det innebär att kommunen har ett strikt ansvar för både nyanlända vuxna, familjer och ensamkommande barn. Det här kräver olika boendeformer. Bostadsbrist försvårar möjligheterna att hitta lämpliga bostäder. På sikt måste även vägar till självförsörjning skapas.
Kompletteringstrafiken erbjöd fler bussturer. En nattbuss mellan Malmö och Skurup under helger infördes.
Rutinerna kring markförsäljning vidareutvecklades. Kommunen förvärvade femton hektar mark som ska exploateras.
Sammanträdeshandlingarna ersattes med digitala handlingar på läsplatta.
Ekonomi
Övrig verksamhet redovisade –10,9 mkr. Mark- och lokalförsörjning svarade för merparten av underskottet, eftersom Skurup Kommunala AB höjde lokalhyrorna. Hyresavtalen innebär att kommunen ska betala enligt självkostnadsprincipen. Bolaget gjorde en nedskrivning av den immateriella tillgången med cirka 14 mkr eftersom den inte gick att styrka. Kommunen fakturerades kostnaden i enlighet med avtalet. Kostnaderna för fastighetsunderhållet var 0,6 mkr lägre än beräknat. Det berodde främst på minskat underhåll i samband med bytet av fastighetsförvaltare.
Den politiska verksamheten redovisade –0,2 mkr, främst för dyrare bevakningstjänster i samband med möten i kommunfullmäktige och till viss del i kommunstyrelsen.
Överförmyndarverksamheten redovisade 0,4 mkr i underskott. Det kom sig av ökade arvoden, eftersom antalet ärenden ökat. Underskottet blev lägre än väntat efter bidrag från Migrationsverket.
Kompletteringstrafiken redovisade +0,6 mkr, medan intresseorganisationerna lämnade ett överskott på 0,2 mkr på grund av lägre avgifter.
Kommunövergripande verksamheter hade ett överskott på 2,3 mkr. Det berodde främst på vakanser på ekonomiavdelningen, men också på sparsamma prestationslösningar från it och information samt lägre kostnader för personalfrämjande åtgärder.
Framtid
Markförvärvet ska exploateras och vid Flintebro byggs bostadsrätter och hyresrätter. Kommunen ska i samarbete med Skurupshem och Skurup Kommunala AB arbeta fram underhållsplaner för samtliga fastigheter. Strukturen för fastighetsförvaltningen ska utvecklas för en mer långsiktig planering.
Driftredovisning
Netto i tkr | Bokslut 2015 |
Bokslut 2016 |
Budget 2016 |
Avvikelse 2016 |
---|---|---|---|---|
201 Politisk verksamhet | 8 325 | 8 066 | 7 895 | – 171 |
203 Revision | 1 153 | 1 076 | 1 136 | 60 |
204 Överförmyndare | 1 115 | 1 215 | 800 | – 415 |
206 Kompletteringstrafik | 112 | 1 530 | 2 160 | 630 |
210 Avgifter till intresseorganisationer | 2 941 | 3 027 | 3 204 | 177 |
212 Mark- och lokalförsörjning | 3 297 | 18 949 | 5 409 | – 13 540 |
213 Kommunutveckling, administration | 34 486 | 34 867 | 37 163 | 2 296 |
215 BUF, miljö- och trivselåtgärder i skolan | 179 | 153 | 200 | 47 |
Summa övriga verksamheter | 51 608 | 68 883 | 57 967 | – 10 916 |
Nyckeltal
Bokslut 2015 |
Bokslut 2016 |
Budget 2016 |
|
---|---|---|---|
Andel medborgare som skickar in en enkel fråga via e-post som får svar inom två arbetsdagar, procent | 92 | 90 | – |
Andel medborgare som tar kontakt med kommunen via telefon och får ett direkt svar på en enkel fråga, procent | 46 | 44 | – |
Andel medborgare som uppfattar att de får ett gott bemötande när de via telefon ställt en enkel fråga till kommunen, procent | 73 | 73 | – |
Andel medborgare som uppfattar kommunens webbinformation som god, procent | 80 | 81 | – |
Andel medborgare som uppfattar hur väl kommunen möjliggör för medborgarna att delta i kommunens utveckling, procent | 59 | – | – |