Övriga verksamheter

Årets händelser

Från och med den 1 mars blev alla kommuner skyldiga att ta emot nyanlända för bosättning. Det innebär att kommunen har ett strikt ansvar för både nyanlända vuxna, familjer och ensam­kommande barn. Det här kräver olika boendeformer. Bostadsbrist försvårar möjligheterna att hitta lämpliga bostäder. På sikt måste även vägar till självförsörjning skapas.

Kompletteringstrafiken erbjöd fler bussturer. En nattbuss mellan Malmö och Skurup under helger infördes.

Rutinerna kring markförsäljning vidareutvecklades. Kommunen förvärvade femton hektar mark som ska exploateras.

Sammanträdeshandlingarna ersattes med digitala handlingar på läsplatta.

Ekonomi

Övrig verksamhet redovisade –10,9 mkr. Mark- och lokalförsörjning svarade för merparten av underskottet, eftersom Skurup Kommunala AB höjde lokalhyrorna. Hyresavtalen innebär att kommunen ska betala enligt självkostnads­principen. Bolaget gjorde en nedskrivning av den immateriella tillgången med cirka 14 mkr eftersom den inte gick att styrka. Kommunen fakturerades kostnaden i enlighet med avtalet. Kostnaderna för fastighetsunderhållet var 0,6 mkr lägre än beräknat. Det berodde främst på minskat underhåll i samband med bytet av fastighetsförvaltare.

Den politiska verksamheten redovisade –0,2 mkr, främst för dyrare bevakningstjänster i samband med möten i kommunfullmäktige och till viss del i kommunstyrelsen.

Överförmyndarverksamheten redovisade 0,4 mkr i underskott. Det kom sig av ökade arvoden, eftersom antalet ärenden ökat. Underskottet blev lägre än väntat efter bidrag från Migrationsverket.

Kompletteringstrafiken redovisade +0,6 mkr, medan intresseorganisationerna lämnade ett överskott på 0,2 mkr på grund av lägre avgifter.

Kommunövergripande verksamheter hade ett överskott på 2,3 mkr. Det berodde främst på vakanser på ekonomiavdelningen, men också på sparsamma prestationslösningar från it och information samt lägre kostnader för personalfrämjande åtgärder.

Framtid

Markförvärvet ska exploateras och vid Flintebro byggs bostadsrätter och hyresrätter. Kommunen ska i samarbete med Skurupshem och Skurup Kommunala AB arbeta fram underhållsplaner för samtliga fastigheter. Strukturen för fastighetsförvaltningen ska utvecklas för en mer långsiktig planering.

Driftredovisning

Netto i tkr Bokslut
2015
Bokslut
2016
Budget
2016
Avvikelse
2016
201 Politisk verksamhet 8 325 8 066 7 895 – 171
203 Revision 1 153 1 076 1 136 60
204 Överförmyndare 1 115 1 215 800 – 415
206 Kompletteringstrafik 112 1 530 2 160 630
210 Avgifter till intresseorganisationer 2 941 3 027 3 204 177
212 Mark- och lokalförsörjning 3 297 18 949 5 409 – 13 540
213 Kommunutveckling, administration 34 486 34 867 37 163 2 296
215 BUF, miljö- och trivselåtgärder i skolan 179 153 200 47
Summa övriga verksamheter 51 608 68 883 57 967 – 10 916

Nyckeltal

Bokslut
2015
Bokslut
2016
Budget
2016
Andel medborgare som skickar in en enkel fråga via e-post som får svar inom två arbetsdagar, procent 92 90
Andel medborgare som tar kontakt med kommunen via telefon och får ett direkt svar på en enkel fråga, procent 46 44
Andel medborgare som uppfattar att de får ett gott bemötande när de via telefon ställt en enkel fråga till kommunen, procent 73 73
Andel medborgare som uppfattar kommunens webbinformation som god, procent 80 81
Andel medborgare som uppfattar hur väl kommunen möjliggör för medborgarna att delta i kommunens utveckling, procent 59