Redovisningsprinciper

Årsredovisningen är upprättad i enlighet med lagen om kommunal redovisning och rekommendationer från Rådet för kommunal redovisning (RKR), vilket bland annat innebär att:

 

  • Intäkterna redovisas i den omfattning som det är sannolikt att de ekonomiska tillgångarna tillgodogörs kommunen och att intäkterna kan beräknas på ett tillförlitligt sätt.
  • Fordringar upptas till de belopp som de beräknas inflyta med.
  • Tillgångar och skulder tas upp till anskaffningsvärdet, där inget annat anges.
  • Periodiseringar av inkomster och utgifter har skett enligt god redovisningssed.

Förändrade redovisningsprinciper

Komponentavskrivning har införts successivt sedan 2013 för att förbättra redovisningen. Målet är att följa RKR 11,4, materiella anläggningstillgångar. Från och med 2016 ska övergången vara slutförd. I samband med förändringen gjordes ingen omräkning av tidigare års jämförelsetal. Kommunen tillämpar komponent­avskrivningar för nyinvesteringar i gator, vägar och va. Fastigheterna delades upp i komponenter år 2015 med ändrade avskrivningstider. Redo­visningsprinciperna är oförändrade.

Sammanställd redovisning

I den kommunala koncernen ingår samtliga bolag och kommunalförbund där kommunen har minst 20 procents inflytande. Inga förändringar skedde i kommunkoncernens sammansättning.

Jämförelsestörande poster

Jämförelsestörande poster särredovisas när de förekommer i en not till respektive post i resultat­räkningen och/eller i kassaflödes­rapporten. Som jämförelsestörande post betraktas poster som är sällan förekommande och som överstiger 5 mkr. Dessutom redovisas alltid realisationsvinster som överstiger 1 mkr vid fastighets- och verksamhetsförsäljningar som jämförelsestörande post.

Intäkter

Skatteintäkter

Den preliminära slutavräkningen för skatte­intäkter baseras på Sveriges Kommuner och Landstings decemberprognos (cirkulär 16:64) i enlighet med rekommendation RKR 4,2.

Övriga intäkter

Intäkter från anslutningsavgifter tas upp som en förutbetald intäkt, redovisas bland långfristiga skulder och periodiseras över anläggningens nyttjande­period, istället för som en intäkt i driftredovisningen. År 1 periodiseras 10 procent av avgiften enligt kommunens bedömningar om initial­kostnader. Resten fördelas över anläggningens återstående nyttjandeperiod.

Överuttag av va-intäkter skuldbokförs från och med räkenskapsåret 2012.

Investeringsbidrag tas upp som en förutbetald intäkt, redovisas bland långfristiga skulder och periodiseras över nyttjandeperioden. Tidigare redovisades investeringsbidragen så att de reducerade tillgångens bokförda värde. Jämförelse­talen för tidigare år har inte omräknats enligt den nya principen.

Kostnader

Avskrivningar

Materiella anläggningstillgångar är avsedda för stadigvarande bruk med en nyttjandeperiod om minst tre år till ett värde som överstiger ett halvt basbelopp. Avskrivning av tillgångarna görs för den beräknade nyttjandeperioden med linjär avskrivning baserad på anskaffningsvärdet exklusive eventuellt restvärde.

Avskrivningstider

Typ av tillgång Avskrivnings­period
som tillämpas
Genomsnittlig
avskrivningsperiod
Immateriell tillgång 5 år 5 år
Markreserv Ingen avskrivning Ingen avskrivning
Verksamhetsfastigheter 10–100 år 38,1 år
Fastigheter för affärsverksamhet 10–50 år 35,9 år
Publika fastigheter 10–75 år 26,6 år
Fastigheter för annan verksamhet 10–33 år 26,3 år
Maskiner och inventarier 3–20 år 10,3 år
It-utrustning och program 3–30 år 6,9 år
Pågående projekt Ingen avskrivning Ingen avskrivning
Konst Ingen avskrivning Ingen avskrivning

En samlad bedömning av nyttjandeperioden för respektive tillgångstyp görs. Tillgångstypen skrivs sedan av på den närmast lägre avskrivningstiden. För tillgångar där nyttjandeperioden styrs i avtal, till exempel leasing, används den planerade verkliga nyttjandeperioden som avskrivningstid.

Avskrivningsmetod

I normalfallet tillämpas linjär avskrivning, det vill säga lika stora nominella belopp varje år. Avskrivningen påbörjas när tillgången tas i bruk.

Gränsdragning mellan kostnad och investering

Tillgångar avsedda för stadigvarande bruk eller innehav med en nyttjandeperiod om minst tre år klassificeras som anläggningstillgång, om beloppet överstiger gränsen för mindre värde. Gränsen har satts till 22 000 kronor och gäller för materiella och immateriella tillgångar och därmed också för finansiella leasingavtal.

Finansiell och operationell leasing av fordon, maskiner och inventarier med en avtalstid som överstiger tre år och med ett värde över ett halvt basbelopp klassificeras som finansiell leasing och tillgångs- respektive skuldbokförs. Avtal upp till tre år och alla lokalhyresavtal klassificeras som operationell leasing.

Komponentavskrivning

Enligt RKR finns från och med 2014 ett ex­plicit krav på komponentavskrivning. Metoden innebär att större och väsentliga investeringar ska delas upp i ett antal komponenter med varierande avskrivningstider beroende på deras nyttjande­perioder. Tidigare tillämpades mer schablon­mässiga avskrivnings­metoder för hela anläggningstillgången. Kommunen tillämpar komponentavskrivningar för nyinvesteringar i gator, vägar och va. Fastig­heterna har delats upp i komponenter med ändrade avskrivningstider. En ytterligare översyn pågår om vilka andra äldre tillgångar som kan delas upp.

Anläggningstillgångar

Materiella anläggningstillgångar – anskaffningsvärde

Materiella anläggningstillgångar redovisas till anskaffningsvärdet minskat med avskrivningar. I anskaffningsvärdet ingår utgifter som direkt kan hänföras till förvärvet. När en komponent i en anläggningstillgång byts ut, utrangeras eventuell kvarvarande del av den gamla kompo­nenten och den nya komponentens anskaffningsvärde aktiveras. Tillkommande utgifter för tillgångar som inte delas upp i komponenter läggs till anskaffningsvärdet, om de beräknas ge organisationen framtida ekonomiska fördelar (och i förhållande till hur mycket tillgångens prestanda ökar i jämförelse med värdet vid anskaffandet). Utgifter för löpande reparation och underhåll redovisas som kostnader. I samband med fastighetsförvärv bedöms om fastig­heten väntas ge upphov till kostnader för rivning och återställande av platsen. I sådana fall görs en avsättning och anskaffningsvärdet ökas med samma belopp. Materiella anläggningstillgångar skrivs av systematiskt över tillgångens bedömda nyttjandeperiod. När tillgångarnas avskrivningsbara belopp fastställs, beaktas i förekommande fall tillgångens restvärde. Lånekostnader redovisas enligt huvud­metoden, det vill säga inga ränte­kostnader ingår i tillgångarnas anskaffningsvärde.

Omsättningstillgångar

Exploateringsområden redovisas som omsättnings­tillgångar och tas upp till anskaffningsvärdet enligt lägsta värdets princip. Äldre exploateringsområden avviker från rekommendationen och bokförs som anläggningstillgångar.

Förråd och lager utgör omsättningstillgång och ska värderas enligt lägsta värdets princip, anskaffnings- eller återanskaffningspris. Lager för tekniska enheten, turism samt reklamartiklar är i huvudsak värderade till anskaffningspriset, beroende på fleråriga ramavtal eller på att det saknas jämförbara återanskaffningspriser.

Pensioner

Pensionsskulden är den beräknade framtida skuld som kommunen har till arbetstagare och pensionstagare. Den samlade pensionsskulden inklusive löneskatt återfinns under

 

  • avsättning för pensioner
  • kortfristiga skulder (del av)
  • pensionsförpliktelser, som inte upptagits bland skulder eller avsättningar
  • visstidspensioner.

Kommunen betalar från och med 1998 årligen ut hela den intjänade avgiftsbestämda ålders­pensionen till arbetstagarna, medan den förmåns­bestämda delen samt efterlevande­skyddet har försäkrats bort. Under ansvars­förbindelser redovisas de pensionsförpliktelser som intjänats före 1998. Förpliktelser för pensions­åtaganden för kommun­anställda (exklusive förtroendevalda) är beräknade enligt RIPS 07. Förtroendevalda omfattas av Bestämmelserna om pensions- och avgångsersättning för förtroendevalda (PBF).

Övriga upplysningar

Personalkostnadspålägg interndebiteras verksam­heterna, för förtroendevalda och uppdrags­tagare med den lagstadgade arbetsgivaravgiften på 31,42 procent och för övriga anställda med 38,46 procent.

Internränta interndebiteras verksamheterna och beräknas på anläggningstillgångarnas bokförda värde med 2,4 procent.