Individ- och familjeomsorg
Årets händelser
Individ- och familjeomsorgen, IFO, fick successivt kontroll över myndighetsarbetet och omsorgen om den stora gruppen ensamkommande barn som anlände 2015. Det gällde bland annat handläggning och uppföljningar för att nå kraven i socialtjänstlagen. Enheten barn och unga personalförstärktes med hjälp av stimulansmedel från Socialstyrelsen.
En ny fältsekreterare arbetade med planerade insatser på strukturell grupp- och individnivå.
En familjefridsgrupp bildades som ska ha fokus på våld i nära relationer. Personal deltog i en utbildning kring våld i nära relationer med inriktning på hedersvåld.
Skurups kommun blev pilotkommun för att införa utredningsverktyget IBIC (Individens behov i centrum). Biståndshandläggarna på IFO deltog i arbetet.
Arbetsmiljöverket gjorde en uppföljande tillsyn kring socialsekreterarnas arbetsmiljö i juni samt ytterligare en tillsyn i december, för att kontrollera att bristerna åtgärdats.
IVO (Inspektionen för vård och omsorg) gjorde en tillsyn av området våldsutsatta kvinnor och barn som bevittnat våld. Beslutet innehöll inga anmärkningar.
IVO:s tillsyn på HVB Trampolinen i november resulterade i viss kritik.
SSPF (socialtjänst, skola, polis och fritid) strukturerade sitt övergripande arbete och genomförde en kartläggning för att identifiera elever det finns ”oror” kring och som har svårt att klara skolarbetet.
Personalförsörjningen vid IFO var i fokus både 2015 och 2016. När man gör omfattande rekryteringar får den befintliga personalen bära ett stort ansvar för introduktion och stöd till de nya kollegerna. Verksamheten växte, men hade svårt att hålla jämna steg med det ökade antalet ärenden. Dessutom medförde det ökade antalet handläggare att lokalerna blev trångbodda.
Ekonomi
Individ- och familjeomsorgen redovisade ett överskott på 6,2 mkr, främst beroende på ersättningar från Migrationsverket samt på mindre behov av försörjningsstöd och placeringar av barn och vuxna. Kostnaderna för barn och ungdomar som var placerade i familjehem var större än budgeterat, medan kostnaderna för institutionsvården och öppenvården var mindre. Det förväntade behovet av vård var större än utfallet, vilket resulterade i överskott.
Framtid
Det finns oro kring personalförsörjningen och för att försörjningsstödet ska öka. Det beror i första hand på bristen på bostäder för anhöriga till ensamkommande barn som väljer att bo i kommunen och för nyanlända som anvisats till Skurup av Migrationsverket.
Migrationsverkets förslag till minskade ersättningsnivåer för ensamkommande barn får stora konsekvenser när det införs. Förslaget är uppskjutet till juli 2017, men åtgärder behöver vidtas omedelbart. Exempelvis behöver fler familjehem rekryteras.
Samarbetet med integrationsstrategen behöver utvecklas för att kommunen ska få till stånd ett bra mottagande av nyanlända.
Eftersom ersättningen för ensamkommande barn och unga vuxna sänks väsentligt behöver HVB-hemmet Trampolinen göras om till stödboende 2017. Kommunens förmåga att integrera nyinflyttade kommer att påverka verksamheten.
IFO ska arbeta för att stärka den sociala barn-och ungdomsvården enligt SKL:s handlingsplan. Särskilt prioriterade områden är förebyggande arbete, att utveckla kvaliteten i uppföljningarna kring placerade barn och nya arbetssätt för att få stabilitet i myndighetsutövningen. Uppföljning av kommunernas handlingsplaner sker 2017 tillsammans med Kommunförbundet Skåne.
Öppenvårdsinsatserna på hemmaplan och barngrupperna tillsammans med Svenska kyrkan ska fortsätta att utvecklas. IFO prioriterar det systematiska arbetsmiljöarbetet och fortsätter utveckla områden där Arbetsmiljöverket påtalade brister.
Driftredovisning
Netto i tkr | Bokslut 2015 |
Bokslut 2016 |
Budget 2016 |
Avvikelse 2016 |
---|---|---|---|---|
643 Social psykiatri | 5 068 | 4 792 | 5 198 | 406 |
645 Särskilda sociala satsningar (social investeringsfond) | 1 241 | 1 336 | 2 014 | 678 |
646 Individ- och familjeomsorg | 38 052 | 37 370 | 42 485 | 5 115 |
Summa individ- och familjeomsorg | 44 361 | 43 498 | 49 697 | 6 199 |
Nyckeltal
Bokslut 2015 |
Bokslut 2016 |
Budget 2016 |
|
---|---|---|---|
Antal hushåll med försörjningsstöd | 182 | 189 | 210 |
varav | |||
andel med försörjningsstöd 6 månader eller mer, procent | 28 | 19 | 45 |
Genomsnittlig bidragstid per hushåll, månader | 4 | 4 | – |
Nettokostnad per hushåll, försörjningsstöd | 22 610 | 22 947 | – |
Antal barn i familjehem | 91 | 107 | 120 |
Antal vårddygn i familjehem, barn | 14 196 | 29 922 | 43 800 |
Nettokostnad per vårddygn i familjehem | 1 701 | 1 850 | – |
Antal vårddygn på institution, barn och unga | 3 064 | 5 286 | 6 900 |
Nettokostnad per vårddygn på institution, barn och unga | 4 101 | 3 081 | – |
Antal barn med programverksamhet, tidiga insatser | 0 | 65 | 50 |
Antal vårddygn på institution, vuxna missbrukare | 1 596 | 890 | 1 000 |
Nettokostnad per vårddygn i HVB-hem, vuxna missbrukare | 1 269 | 1 514 | – |