Finansiell analys för den samlade verksamheten
Ett positivt resultat!
För den samlade verksamheten redovisas ett resultat på +33,9 mkr. För Skurups kommuns del har året inneburit ett överskott med 14,2 mkr.
I analysen av ekonomin används fyra olika aspekter för att den ska ge en så heltäckande bild som möjligt: det finansiella resultatet, kapacitetsutvecklingen, riskförhållanden och kontrollen över den finansiella utvecklingen.
I den sammanställda redovisningen sammanförs kommunen och dess bolag på ett sätt som kan likställas med en koncernredovisning. Den sammanställda redovisningen omfattar de juridiska personer där kommunen har ett inflytande om minst 20 procent. Redovisningen för 2016 omfattar fem bolag. I definitionen ingår även uppdragsföretag. Kommunala uppdragsföretag är en annan juridisk person, som kommunen med stöd av kommunallagen har överlämnat vården av en kommunal angelägenhet till. Uppdragsföretagen ingår inte i den ekonomiska sammanställningen men kommer att kommenteras i ett särskilt avsnitt nedan.
Syftet med den sammanställda redovisningen är att ge en helhetsbild av ekonomi och verksamhet samt att åstadkomma en redovisning som möjliggör jämförelse med andra kommuner.
De kommunala bolagens utveckling har stor betydelse för den totala ekonomin, eftersom de svarar för nästan hälften av balansomslutningen och för den största delen av skuldsättningen.
Bolagens resultat
Resultat efter finansiella poster, mkr
Bokslut 2014 |
Bokslut 2015 |
Bokslut 2016 |
|
---|---|---|---|
Skurups Kommunhus AB | – 0,3 | – 0,2 | – 0,4 |
Skurupshem AB | 2,2 | 3,7 | 5,5 |
Skurup Kommunala AB | 0,0 | 0,0 | 0,7 |
Skurups Jordbruks AB | – 1,6 | – 2,4 | – 0,7 |
Skurups Elverk AB | 2,9 | 3,0 | 6,1 |
Summa | 3,2 | 4,1 | 11,2 |
Sammantaget redovisar bolagen +11,2 mkr efter finansiella poster, en förbättring i förhållande till 2015 med 7,1 mkr. Det är endast Skurups Kommunhus och Skurups Jordbruk som redovisar negativa resultat.
Då Skurups Kommunhus AB inte har några inkomster är bolaget beroende av koncernbidrag.
Skurupshem AB redovisade 2015 ett betydligt bättre resultat än tidigare år, en resultatnivå som förstärkts ytterligare 2016. Resultatet överstiger samtidigt budgeten med 2,9 mkr. Under året övertogs ansvaret för fastighetsförvaltningen för Skurups kommun och Skurup Kommunala, vilket ökade intäkterna med 7 mkr. Det utökade förvaltningsuppdraget gjorde att personalkostnaderna och rörelsens kostnader ökade. Drift- och finansiella kostnader har minskat i förhållande till 2015 med 1,1 mkr respektive 0,5 mkr. Driftkostnaderna och de finansiella kostnaderna har minskat. Kostnadsminskningen för de finansiella kostnaderna beror på att de räntebärande skulderna minskat. Till följd av den marknadsvärdering som gjorts av fastighetsbeståndet har värdet för en fastighet skrivits ned med 2,5 mkr. Gjord marknadsvärdering innebär att kravet på direktavkastning ökat från 4,5–5 procent till 6–7 procent. Det ökade direktavkastningskravet innebär att den högre avkastningen även måste beaktas i samband med nybyggnation och ökar risken för att nya fastigheter måste skrivas ned.
Skurup Kommunala AB:s resultat är bättre än tidigare år. En plan för att långsiktigt stärka bolagets soliditet håller på att utarbetas. En låg räntenivå har inneburit att räntekostnaderna minskat med 1,3 mkr i förhållande till 2015 och skapat möjlighet att stärka resultatet. Bolaget har även ökat fastighetsunderhållet med 0,9 mkr. En viktig åtgärd då det finns ett stort behov av underhåll av bolagets fastighetsbestånd. Bolaget har inte kunnat styrka den immateriella tillgången som uppgick till 14,2 mkr och den har skrivits av i sin helhet. Motsvarande kostnad har debiterats Skurups kommun som hyresgäst i enlighet med hyresavtalet.
Trenden med underskott fortsätter för Skurups Jordbruks AB. Resultatet –0,7 mkr är en förbättring i förhållande till 2015 års resultat. Av en resultatförbättring, som var 1,7 mkr, förklaras 1 mkr av att bolaget erhöll ett tillfälligt hyresbidrag av kommunen. I övrigt beror resultatförbättringen på ökade intäkter från slakt, reavinster från sålda traktorer samt lägre kostnader för foder. Ytterligare prissänkningar på mjölken och svårigheter i kombinationen av affärsdrivande verksamhet kontra utbildning har gett ett negativt resultat.
Med 6,1 mkr redovisar Skurups Elverk AB ett resultat som är betydligt bättre än 2015, ett resultat som är bättre än planerat. Vintern visade sig bli varmare än normalåret, vilket gett lägre nätförluster i elnätet. Projekt inom både elnät och bredband har försenats och därför medfört lägre avskrivningar. Räntan ligger fortfarande på rekordlåga nivåer samtidigt som upplåningen skjutits framåt något. Detta tillsammans med att anslutningsavgifterna för bredband redovisats annorlunda förklarar årets starka resultat. Tidigare har 90 procent av inkomna anslutningsavgifter för bredband periodiserats under 19 år och resterande del intäktsförts direkt. Anslutningsavgifter kommer framöver att intäktsföras direkt. Ackumulerad periodisering av intäkterna har under 2016 återförts. Samtidigt görs en total marknadsvärdering av anläggningstillgångarna som sedan jämförs med bokfört värde för att pröva eventuellt nedskrivningsbehov. Effekten är att 1,9 mkr i anslutningsavgifter påverkat resultatet positivt.
Kommunala uppdragsföretag
Kommunen köper årligen verksamhet för stora belopp. Under 2015 motsvarar detta för samtliga kommuner och landsting 18 procent av kostnaderna. För Skurups del motsvarar kostnaden 2016 11 procent eller 107 mkr. Kostnaden har ökat med 66 mkr i förhållande till 2015.
Familjehemsplaceringar och gymnasieverksamhet svarade för de största kostnaderna med 40,3 respektive 18,6 mkr. Även renhållningsverksamheten (13 mkr) som bedrivs av Sysav/SITA och institutionsvård för barn och ungdomar (12,2 mkr) redovisade betydande belopp.
Det är endast kostnaden för skolskjutsar (Bergkvara), institutionsvård för vuxna och placeringar i särskilt boende som har minskat i förhållande till 2015.
Störst kostnadsökning i kronor såväl som procent återfinns i familjehemsverksamheten som ökat med 572 procent som en effekt av mottagandet av ensamkommande flyktingbarn. Kostnadsökningen innebär motsvarande intäktsökning i form av statsbidrag från Migrationsverket. Även institutionsvård för vuxna redovisar en stor ökning med 97 procent.
Intäkter och kostnader
Omsättningen har ökat i jämfört med föregående år. Ökningen beror framförallt på statsbidrag som erhållits på grund av det ökade flyktingmottagandet.
Resultatjämförelse, mkr
2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|
Totala intäkter | 941,0 | 976,6 | 1 085,5 |
Totala kostnader | – 942,9 | – 960,6 | – 1 046,6 |
Årets resultat | – 1,9 | 16,0 | 33,9 |
För kommunens samlade verksamhet redovisas för 2016 33,9 mkr i resultat, en förbättring i förhållande till 2015 då resultatet var 16 mkr. Det högre resultatet beror på att kommunen och samtliga bolag förbättrat resultaten jämfört med föregående år.
Verksamhetens intäkter
Verksamhetens intäkter har ökat jämfört med 2015. Kommunkoncernens intäkter inklusive jämförelsestörande poster har ökat med 75,1 mkr. 2016 uppgick intäkterna till 341,3 mkr (262,2). Merparten av ökningen beror på ökade statsbidrag från staten för flyktingmottagandet.
Verksamhetens kostnader
Verksamhetens kostnader har ökat med 75,4 mkr. Det är framförallt lönerelaterade kostnader (lön, sociala avgifter och pensioner) och köp av tjänster som svarar för ökningen. Merparten av kostnadsökningen för entreprenader och köp av verksamheter berodde på flyktingverksamheten och kostnader för placering av ensamkommande flyktingbarn.
Av- och nedskrivningar
Avskrivningarna har ökat med 2,9 mkr medan nedskrivningarna ökat med 7,4 2016 i jämförelse med 2015. När det gäller nedskrivningarna svarar Skurup Kommunala för merparten av ökningen, men även i Skurupshem har nedskrivningarna ökat. För Skurup Kommunalas del är det nedskrivning av en immateriell tillgång som orsakar ökningen. Nedskrivningen är gjord då tillgången inte kan styrkas. I Skurupshem beror det på nedskrivning av en fastighet. Nedskrivningsbehovet uppstår då avkastningskravet vid marknadsvärdering av fastigheterna ökat.
Finansnetto
Finansnettot för den samlade verksamheten är negativt, medan kommunen har ett positivt finansnetto. Finansnettot har förbättrats med 2,4 mkr till –8,6 mkr. En anledning är det extremt låga ränteläget. Trots högre externa lån till finansinstitut, +20,0 mkr, sjönk räntekostnaderna med 1,9 mkr.
Årets investeringar
Årets investeringar i immateriella och materiella anläggningstillgångar uppgår till 60,8 mkr (65,0). Det är Skurups Elverk AB:s satsning på bredband och kommunens investeringar som svarar för merparten av ökningen.
Soliditet
Soliditeten är ett mått på den samlade verksamhetens långsiktigt finansiella handlingsutrymme. Den visar i vilken utsträckning verksamheten finansierat sina tillgångar med egna medel. Det är viktigt att soliditeten över tiden inte försämras utan behålls och utvecklas i god riktning. Det innebär att verksamheten ökar sitt finansiella handlingsutrymme inför framtiden.
% | Bokslut 2014 |
Bokslut 2015 |
Bokslut 2016 |
---|---|---|---|
Soliditet | 34 | 34 | 34 |
Soliditeten uppgick till 34 procent och har därmed varit oförändrad sedan 2014. Jämförelsevis kan nämnas att Skånes kommunkoncerner hade 22 procents soliditet 2015. Med tanke på omfattningen av de planerade investeringarna kommer troligen soliditeten att minska framöver.
Sveriges kommunkoncerner i genomsnitt hade 11 procent i soliditet 2015. Koncernens tillgångar ökade med cirka 8 mkr till och med augusti, vilket främst beror på att anläggningstillgångarna ökade.
Likviditet
Likviditet är ett mått på den samlade verksamhetens kortsiktiga betalningsberedskap. Oförändrad eller ökad kassalikviditet i kombination med oförändrad eller förbättrad soliditet är ett tecken på att det totala finansiella handlingsutrymmet har stärkts. Den kortfristiga likviditeten påverkas av flödet av in- och utbetalningar.
% | Bokslut 2014 |
Bokslut 2015 |
Bokslut 2016 |
---|---|---|---|
Kassalikviditet | 122 | 128 | 105 |
Kassalikviditen minskade i förhållande till 2015. Behållningen i kassa och bank minskade med 76 mkr till 22,3 mkr. Av minskningen svarade kommunen för 45,3 mkr medan bolagen svarade för de resterande 30,7 mkr. Minskningen berodde på den höga investeringsvolymen och att de kortfristiga fordringarna ökade. Bland annat fordringar på skattekontot och Migrationsverket ökade. Det är en medveten strategi att placera överskottslikviditet på skattekontot.
Skuldsättning
Den samlade långfristiga skuldsättningen till kreditinstituten uppgick till 681,1 mkr, en ökning med 11 mkr. Ökningen beror på Skurups Elnäts pågående utbyggnad av bredband med ökad belåning.
Risker
Bolagen står inför stora utmaningar de kommande åren. Det planeras för byggande av bostäder, förskole- och skollokaler samt utbyggnad av bredband, vilket ökar skuldsättningen och även ianspråktar likviditet. Underhållet av verksamhetsfastigheterna är eftersatt och det kräver åtgärder.
Skurups Jordbruks negativa resultat kräver att åtgärdspaketet som togs fram 2014 genomförs.
Det ökade avkastningskravet vid värdering av fastigheterna i Skurupshem innebär ökad risk vid nybyggnation, då det kan resultera i ett ökat behov av nedskrivning av nyproducerade fastigheter. Bolaget står även inför byte av vd, vilket initialt kan innebära en ökad risk.
För att kunna fortsätta leverera positiva resultat måste samtliga bolag vara i ekonomisk balans och ha en plan för framtiden.
Kommunens borgensåtagande mot underkoncernen kommer att öka då de planerade investeringsvolymerna innebär ökad skuldsättning. Jämfört med övriga skånska kommuner hade Skurups kommun det åttonde högsta borgensåtagandet i förhållande till verksamhetens bruttokostnader 2015. En strategi för att hantera riskerna behövs.
Finansiell analys av kommunen
Ett resultat något bättre än budget
Årets resultat på +14,2 mkr var 4 mkr bättre än budget.
I verksamheten bidrog avskrivningarna med 3,8 mkr i överskott och verksamheterna i övrigt svarade för 2,6 mkr. Endast kommunövergripande stab redovisade underskott.
För skatteintäkter och generella statsbidrag redovisades –3,9 mkr. Det berodde på färre invånare än beräknat och en sänkning av prognosen för skatteunderlaget (–4,9 mkr). För de generella statsbidragen redovisades överskott med 1 mkr. Det tillfälliga statsbidraget för flyktingsituationen bidrog positivt med 2,5 mkr.
Balanskravsutredning och resultatutjämningsreserv
Balanskravsutredning, mkr
Kommunallagen kräver att kommunen ska ha mål för att uppnå god ekonomisk hushållning (se separat avsnitt). För det andra finns ett balanskrav som säger att kommunen ska besluta om en budget där intäkterna överstiger kostnaderna. Om resultatet ändå blir negativt ska underskottet kompenseras inom tre år och kommunfullmäktige ska ange hur det ska ske. Fullmäktige kan med hänvisning till synnerliga skäl besluta att inte återställa hela eller delar av ett underskott. Skälen ska då tydligt specificeras i förvaltningsberättelsen i årsredovisningen.
Kommunen uppfyllde det lagstadgade balanskravet. Årets resultat 14,2 mkr ska justeras för reavinster som uppstod vid försäljning av fordon med 0,2 mkr. Då blir årets resultat efter balanskravsjusteringar 14 mkr.
2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|
Årets resultat | – 7,0 | 10,2 | 14,2 |
Reducering av samtliga realisationsvinster | – 1,2 | – 0,7 | – 0,2 |
Vissa realisationsvinster enligt undantagsmöjligheter | – | – | – |
Vissa realisationsförluster enligt undantagsmöjligheter | – | – | – |
Orealiserade förluster i värdepapper | – | – | – |
Återföring av orealiserade förluster i värdepapper | – | – | – |
Årets resultat efter balanskravsjusteringar | – 8,2 | 9,5 | 14,0 |
Reservering till resultatutjämningsreserv (RUR) | – | – 2,3 | – 6,6 |
Disponering från resultatutjämningsreserv (RUR) | 8,2 | – | – |
Balanskravsresultat | 0 | 7,2 | 7,4 |
År 2012 redovisades ett negativt balanskravsresultat på 7,3 mkr, av vilket 3,4 mkr återställdes 2013 och resterande 3,9 mkr 2015. År 2014 redovisades 0 i balanskravsresultat, efter att 8,2 mkr disponerats från resultatutjämningsreserven. År 2015 redovisades 7,2 mkr i balanskravsresultat efter avsättning till resultatutjämningsreserven med 6,6 mkr.
Återställning av balanskravsunderskott, mkr
2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|
Krav att återställa från tidigare år | – 3,9 | – 3,9 | 0,0 |
varav från 2012 | – 3,9 | – 3,9 | 0,0 |
Resultat efter justering för RUR | 0,0 | 7,2 | 7,4 |
Kvar att återställa från tidigare år | – 3,9 | 0,0 | 0,0 |
varav från 2012 (återställs senast 2015) | – 3,9 | 0,0 | 0,0 |
Balanskravsresultatet 2015 uppgick till 7,2 mkr och därmed kunde de 3,9 mkr som återstod av 2012 års underskott återställas. För 2016 finns inga underskott som ska återställas.
Den tredje delen i lagen kring kommunens ekonomi är möjligheten att ha en resultatutjämningsreserv, så att man kan reservera en del av överskottet i goda tider, för att kunna täcka upp om och när skatteintäkterna minskar i en lågkonjunktur. Med lagen som grund har kommunen antagit riktlinjer för resultatutjämningsreserven, vilka bland annat begränsar reserven till högst 10 procent av skatter och generella statsbidrag.
Resultatutjämningsreserv (RUR), mkr
2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|
Ingående värde | 23,3 | 15,1 | 17,4 |
Årets reservering till RUR | – | 2,3 | 6,6 |
Disponering av RUR | 8,2 | – | – |
Utgående värde | 15,1 | 17,4 | 24,0 |
Utgående värde som andel av skatteintäkter och kommunal utjämning (%) | 2,2 | 2,5 | 3,3 |
Avsättning till RUR kan göras med den del av resultatet som överstiger 1 procent av skatter och generella statsbidrag. Det innebär att 2,3 mkr kunde avsättas till RUR 2015, som efter avsättningen uppgick till 17,4 mkr. För 2016 krävs att resultatet ska överstiga 7,4 mkr, om det ska bli aktuellt med en avsättning. Den del av årets resultat efter balanskravsjusteringar som överstiger 1 procent av skatter och generella statsbidrag, 6,6 mkr, avsätts till RUR 2016.
Efter 2016 års avsättning uppgår RUR till 3,3 procent av skatteintäkter och kommunal utjämning.
I analysen av ekonomin används fyra perspektiv för att man ska få en så heltäckande analys som möjligt: det finansiella resultatet, kapacitetsutvecklingen, riskförhållanden och kontrollen över den finansiella utvecklingen.
Resultat och kapacitet
År 2016 var resultatet +14,2 mkr, inklusive det tillfälliga statsbidraget för flyktingsituationen (2,5 mkr) och en jämförelsestörande kostnad (14,2 mkr) i form av engångshyra till Skurup Kommunala.
Årets resultat och jämförelsestörande poster, mkr
2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|
Årets resultat | – 7,0 | 10,2 | 14,2 |
Årets resultat exklusive jämförelsestörande poster | – 7,0 | 10,2 | 28,4 |
Årets resultat av skatteintäkter och generella statsbidrag (%) | – 1,0 | 1,4 | 1,9 |
Årets resultat exklusive jämförelsestörande poster och skatteintäkter och generella statsbidrag (%) | – 1,0 | 1,4 | 3,9 |
Resultatet 2016 var något bättre än 2015, då resultatet exklusive återbetalningen från AFA Försäkring AB var 5,2 mkr. Jämfört med 2014 (–7,0 mkr) var resultatet 2016 en väsentlig förbättring. Den jämförelsestörande posten på 14,2 mkr beror på att Skurup Kommunala inte kunde styrka en immateriell post och fick göra en nedskrivning. Det innebar att kommunen debiterades samma belopp som hyra i enlighet med hyresavtalet. Effekten av åtgärden blir att kommunens hyra sänks med 2,8 mkr 2017.
Relateras resultatet till skatteintäkter, kommunalekonomisk utjämning och statsbidrag redovisade kommunen ett resultat på 1,9 procent. Åren 2014 och 2015 var resultatet –1 respektive 1,4 procent. Årets resultat, exklusive den jämförelsestörande posten, i relation till skatteintäkter och generella statsbidrag var 3,9 procent, en ovanligt hög resultatnivå för Skurup. Kommunens resultatutveckling 2013–2015 var relativt svag och resultatet 2015 var svagare än snittet i Skåne.
Taxeringsutfallet för inkomståret 2015 innebar att skatteunderlaget i riket ökade med 5,04 procent, medan Skurups ökning var 5,6 procent.
Medelskattekraften ökade snabbare i Skurup än i riket 2014 för att därefter tappa i ökningstakt. Inkomståret 2015 uppgick medelskattekraften till 172 610 kr per invånare och var därmed 88,9 procent av rikets. Medelskattekraften i Skåne var lägre än rikets, och Skurup hade 96,3 procent av Skånes medelskattekraft.
Inkomstutjämningen ökade med 5,3 mkr (3,3 procent), vilket var lägre än för skatteintäkterna som ökade med 4,3 procent. När Skurups skatteintäkter ökar snabbare än rikets minskar utjämningsbidraget. Avgiften för LSS-utjämningen ökade med 2,7 mkr till 27,5 mkr.
Ett av Skurups finansiella mål för god ekonomisk hushållning är att resultatet (exklusive realisationsvinster) ska uppgå till minst 1 procent av skatteintäkter och generella statsbidrag. Resultatnivån 2016 innebar att målet nåddes och gör att kommunen kan finansiera större delen av den normala investeringsvolymen en längre period med egna medel. Det skapar ett kort- och långsiktigt finansiellt handlingsutrymme med bibehållen likviditet och soliditet.
Verksamhetens intäkter
Verksamhetens intäkter ökade med 67 mkr i förhållande till 2015. Det berodde på att statsbidraget för flyktingmottagandet ökade med 65 mkr. Även statsbidragen i förskola och skola ökade.
Intäkterna för taxor och avgift ökade med 2,3 mkr, framförallt bygglovsintäkterna. Intäkterna för övrig försäljning minskade med 4,4 mkr beroende på att intäkterna från andra kommuner minskade, framförallt för grundskolan och gymnasieskolan.
Verksamhetens kostnader
Verksamhetens kostnader ökade med 90,6 mkr. Entreprenader och köp av verksamheter svarade för över hälften, 54,8 mkr. Kostnadsökningen berodde på flyktingverksamheten och kostnaden för placering av ensamkommande flyktingbarn.
Personalkostnaderna ökade med 18,8 mkr. Helårseffekten för 2015 års löneökningar plus 2016 års löneökningar innebar en kostnadsökning på knappt 11 mkr. Pensionskostnaderna minskade med 5,5 mkr. Lägre kostnader för politikernas pensioner förklarar det mesta av minskningen.
För lokaler och arrende ökade kostnaderna med 15 mkr. Engångshyran från Skurup Kommunala svarade för merparten.
Avskrivningar
mkr | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|
Skattefinansierat | 27,6 | 24,3 | 25,8 |
Affärsdrivande | 4,7 | 4,9 | 4,9 |
Summa | 32,3 | 29,2 | 30,7 |
Avskrivningarna minskade mellan 2014 och 2015, men ökade åter 2016, även om de inte nådde 2014 års nivå. De minskade avskrivningskostnaderna för den skattefinansierade verksamheten berodde bland annat på att investeringsnivån 2014 var lägre än avskrivningarna och att en fastighet såldes till Skurupshem. Avskrivningarna väntas öka framöver.
Investeringar genomfördes inte i den omfattning som planerats. Det gjorde utfallet 3,8 mkr lägre än budget. Investeringarna för den skattefinansierade verksamheten uppgick till 20,7–29,7 mkr per år under perioden 2013–2015. År 2016 var investeringsvolymen 48,1 mkr, en markant ökning.
För den affärsdrivande verksamheten minskade investeringsnivån från 13,6 mkr 2014 till 6,1 mkr 2016.
Finansnetto
Finansnettot 2015 var positivt, 0,4 mkr, men försämrat jämfört med 2014. År 2016 stärktes det till 2,3 mkr. Det var en överskottsutdelning från Kommuninvest på 1,2 mkr som stod för merparten av förbättringen.
Borgensintäkter med 1,8 mkr utgjorde den största intäkten. De kom från kommunens bolag, när de lånade av kreditinstitut med kommunal borgen.
Även de finansiella kostnaderna minskade (–0,5 mkr) jämfört med 2015. Det låga ränteläget gjorde räntekostnaderna 0,4 mkr lägre.
Nettokostnadsandel
Nettokostnadsandel innebär att kostnaderna och intäkterna i kommunen ställs i relation till skatteintäkterna, inklusive kommunalekonomisk utjämning. Andelen anges i procent. Negativa tecken innebär att kommunens intäkter var större än kostnaderna.
Nettokostnadsandel
% | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|
Verksamhetens intäkter och kostnader | 96,5 | 94,5 | 94,2 |
Avskrivningar | 4,7 | 4,1 | 4,2 |
Nettokostnadsandel före jämförelsestörande poster och finansnetto | 101,2 | 98,6 | 98,4 |
Finansnetto | 0,0 | 0,0 | –0,3 |
Nettokostnadsandel efter finansnetto | 101,2 | 98,6 | 98,1 |
Jämförelsestörande poster | 0,0 | 0,0 | –1,9 |
Nettokostnadsandel | 101,2 | 98,6 | 96,1 |
En grund i god ekonomisk hushållning är att intäkterna överstiger kostnaderna och att det finns marginaler för att finansiera investeringar, värdesäkra anläggningstillgångar och beakta pensionsåtaganden. Det ställer krav på balans mellan löpande intäkter och kostnader. Ett mått på det är nettokostnadsandelen, som innebär att samtliga löpande kostnader, inklusive finansnettot, relateras till skatteintäkter, statsbidrag och utjämning.
Redovisas en nettokostnadsandel under 100 procent har kommunen en positiv balans mellan löpande kostnader och intäkter. I tabellen motsvarar 1 procent att nettokostnadsandelen inte överstiger 99 procent och då uppnås målet för resultatnivån.
Nettokostnadsandelen efter finansnetto tog 98,6 procent av skatteintäkter och generella statsbidrag i anspråk 2015. Det var en minskning med 2,6 procentenheter. Avskrivningarna tog 4,1 procent, även det en minskning, här på 0,6 procentenheter.
År 2016 minskade nettokostnadsandelen till 96,1 procent, en minskning med 2,5 procentenheter. Avskrivningarnas andel av nettokostnaderna minskade 2015 och ökade 2016, från 4,1 procent till 4,2 procent. Investeringsnivån som planeras för 2017 gör att avskrivningarnas andel ökar framöver. Finansnettot stärktes, vilket bidrog till att minska nettokostnadsandelen efter finansnettot.
Den jämförelsestörande posten uppgick till 1,9 procent och avsåg en engångshyra till Skurup Kommunala med 14,2 mkr.
Den stora skillnaden mellan 2014 och 2015 fanns i verksamhetens kostnader och intäkter. År 2014 fick kommunen en återbetalning från AFA Försäkring AB på 5 mkr. I övrigt var det effekterna av kompletteringsbudgeten som förklarade den lägre nivån 2015. Kostnaderna har därefter i princip legat på 2015 års nivå. Lägre pensionskostnader med 5,5 mkr var en förklaring till den låga kostnadsutvecklingen.
Den totala nettokostnadsandelen var ett av tre år högre än det ekonomiska målet.
Årets investeringar
mkr | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|
Skattefinansierad verksamhet | 20,7 | 29,7 | 48,1 |
Affärsdrivande verksamhet | 13,6 | 3,9 | 6,1 |
Summa investeringar | 34,3 | 33,6 | 54,2 |
Kommunen investerade 33,6 mkr 2015, vilket var i nivå med 2014. År 2016 ökade investeringarna med 20,6 mkr till totalt 54,2 mkr. Det var den skattefinansierade verksamheten som svarade för merparten av ökningen med 18,4 mkr. Mark köptes i Västra Saritslöv för 15 mkr och en ny konstgräsplan anlades i Skurup. Investeringar gjordes även i digitala trygghetslarm, it i skolan, ombyggnad av gågatan med mera. Projektet Avlopp Abbekås–Mossby påbörjades och beräknas vara färdigt 2017.
Utfallet 2015 innebar att knappt 67 procent av de budgeterade investeringarna gjordes. Nivån 2016 var i princip oförändrad med 69 procent. Därför redovisades ett överskott med 24,8 mkr. Överskottet var i nivå med de medel som överfördes från 2015 (25,5 mkr). Av överskottet hörde 15,6 mkr till den affärsdrivande verksamheten. Den största enskilda avvikelsen gällde utbyggnaden av avlopp Abbekås–Mossbystrand med +11,7 mkr.
Den skattefinansierade verksamheten hade 48,1 mkr i investeringsutgifter, en avvikelse med +9,2 mkr. Överskott redovisades för i princip alla investeringsprojekt. De större avvikelserna gällde förråd, maskiner och fordon samt för fordon till räddningstjänsten. För förrådet redovisades utgifter med 1,6 mkr och en budget efter överföring (2,2 mkr) som uppgick till 5,3 mkr. Eftersom överföring beviljats år efter år, bör man överväga om överföring av ej ianspråktagna medel ska beviljas framöver.
I den affärsdrivande verksamheten investerades det för 6,1 mkr, vilket är 16 mkr lägre än budgeterat. Avlopp Abbekås–Mossby stod för 11,7 mkr av avvikelsen.
% | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|
Självfinansieringsgrad av nettoinvesteringar | 73 | 117 | 83 |
Över 100 procent i självfinansieringsgrad innebär att alla investeringar har kunnat finansieras med årets resultat och avskrivningar. Investeringarna 2015 egenfinansierades helt, eftersom årets resultat plus avskrivningar, 39,4 mkr, var högre än nettoinvesteringarna.
Årets resultat plus avskrivningar var 44,9 mkr, medan investeringarna låg på 54,2 mkr. Inga investeringar lånefinansierades, utan mellanskillnaden utgjordes av minskade likvida medel. Den höga investeringsnivån innebär att 83 procent av investeringarna finansierades med egna medel.
Investeringsvolymen i kommunerna har ökat de senaste åren. En förklaring är att stora investeringar i infrastruktur och lokaler som gjordes under 1960- och 1970-talen nu måste refinansieras. Dessutom ställer en ökande befolkning krav på nya investeringar i bland annat förskolor och skolor.
Risk – kontroll
Likviditet ur ett riskperspektiv
% | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|
Kassalikviditet | 130 | 131 | 121 |
Kassalikviditet är ett mått på den kortsiktiga betalningsberedskapen. En oförändrad eller ökad kassalikviditet i kombination med oförändrad eller förbättrad soliditet är tecken på att det totala finansiella handlingsutrymmet stärkts.
Kassalikviditeten minskade i förhållande till 2015. Behållningen på kassa och bank minskade från 63,3 till 18 mkr. Det berodde dels på den höga investeringsvolymen, dels på att de kortfristiga fodringarna ökade, bland annat för att fordringarna på skattekontot ökade Det är en medveten strategi att placera överskottslikviditet på skattekontot, eftersom räntan är högre än på koncernkontot. Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter ökade med 18,5 mkr. Fordran på Migrationsverket svarade för merparten av ökningen. Det föreligger en viss osäkerhet beträffande fordran på Migrationsverket, eftersom återsökningen för det fjärde kvartalet ännu inte är gjord och delar av den och tidigare ansökningar kan komma att avslås. Därför bokades endast 31 mkr av de bedömda 48 mkr som fordran. Resterande del av fordran är i enlighet med försiktighetsprincipen klassificerad som osäker.
Övriga kortfristiga fordringar ökade med knappt 30 mkr, varav 14,2 mkr berodde på engångshyran till Skurup Kommunala.
Soliditet
% | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|
Soliditet enligt balansräkningen | 62 | 61 | 60 |
Soliditet inklusive hela pensionsåtagandet | 22 | 24 | 26 |
Soliditeten är ett sätt att mäta kommunens långsiktiga finansiella handlingsutrymme. Måttet visar hur stor andel av tillgångarna som är finansierade med ackumulerade årliga över- och underskott. Kommunens årliga resultat summeras i det egna kapitalet, som ställs i förhållande till tillgångarna för att man ska få fram soliditeten. Ju högre soliditet, desto mindre del av tillgångarna är lånefinansierade och desto starkare långsiktigt handlingsutrymme har kommunen. Ett kriterium för god ekonomisk hushållning är att soliditeten över en längre period inte försvagas, utan bibehålls eller utvecklas i positiv riktning. En förbättrad soliditet innebär att kommunen minskar sin skuldsättningsgrad och ökar sitt finansiella handlingsutrymme för framtiden.
Soliditeten inklusive pensionsåtagandet har stärkts under perioden, vilket bland annat beror på att pensionsskulden nu minskar. År 2015 var genomsnittet för soliditeten inklusive pensionsåtagande 10 procent i kommunerna. Skurup har en del av verksamhetsfastigheterna i bolagen, som i sin tur lånefinansierat en stor del av sina fastigheter, vilket stärkt kommunens soliditet. Hade verksamhetsfastigheterna varit i kommunens ägo, hade kommunen behövt lånefinansiera en del av fastigheterna, vilket väsentligt skulle ha påverkat soliditeten negativt.
Exklusive pensionsåtagandet minskade soliditeten med 1 procentenhet. Tillgångarna ökade med cirka 46 mkr och det egna kapitalet med 14,2 mkr. Den höga investeringsnivån innebar att årets resultat och avskrivningar inte räckte till, utan de likvida medlen minskade.
Kommunalskatt
Skurups kommunalskatt på 20,02 procent är oförändrad sedan 2012. Bland Skånes 33 kommuner varierade skattesatsen mellan 18,50 procent i Vellinge till 22,26 procent i Osby. Den genomsnittliga skattesatsen i Skåne uppgick till 20,41 procent, en höjning med 4 öre från 2015. Skurup hade den åttonde lägsta skatten i Skåne.
Pensionsförpliktelser
Pensionsförpliktelser och pensionsmedelsförvaltning, mkr | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|
Avsättning för pensioner inklusive löneskatt | 13,1 | 19,3 | 18,6 |
Ansvarsförbindelser inklusive löneskatt | 286,9 | 269,9 | 257,2 |
Finansiella placeringar (bokfört värde) | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Finansiella placeringar (marknadsvärde) | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
I verksamheten återlånade medel: totala förpliktelser./. finansiella placeringar (bokfört värde) | 300,0 | 289,2 | 275,8 |
Ansvarsförbindelsen är inte tryggad, utan pensionsförpliktelsen har återlånats i verksamheten, vilket innebär att utbetalningarna kostnadsförs löpande under redovisningsåret. Som ett resultat av att pensionsutbetalningarna ökar för pensioner hänförbara till ansvarsförbindelsen har skulden minskat sedan 2014. Förutom utbetalningar påverkas skulden av ränta, livslängdsantagande och aktualiseringsgraden.
Det totala åtagandet minskade med 13,4 mkr. Skulden bedöms ha nått sin högsta nivå och sedan några år minskar skulden tack vare av de årliga utbetalningarna.
Pensionskostnaderna minskade med 5,5 mkr. Efter en tillfällig uppgång i pensionsutbetalningarna 2015, vilket framförallt berodde på politikernas pensioner, minskade utbetalningarna 2016.
RIPS-kommittén som beslutar om diskonteringsräntan för kommunernas pensioner beslutade att lämna räntan oförändrad vid mötet i september.
Kommunens ansvars- och borgensåtagande
Ändamål, mkr | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|
Helägda bolag | 591 | 609 | 628 |
Småhus | 0 | 0 | 0 |
Föreningar | 11 | 11 | 11 |
Övrigt | 12 | 18 | 24 |
Totala borgensåtaganden | 614 | 638 | 663 |
Kommunen tecknar i vissa fall borgen för lån till de kommunala bolagen, men även för extern verksamhet. De samlade borgensåtagandena uppgick vid årsskiftet till 663 mkr, en ökning med 25 mkr.
Borgen för de helägda kommunala bolagen ökade med 19 mkr. Kommunfullmäktige beslutade att utöka borgensramen för Skurups Elverk med 45,5 mkr, för utbyggnaden av bredband. Bolaget använde 20 mkr av utökningen 2016.
Kommunfullmäktige beslutade att utöka borgensåtagandet med upp till 250 mkr till Skurup Kommunala i samband med att den nya skolan byggs. Eftersom byggandet inte påbörjades ökade bolaget inte upplåningen.
De borgensåtaganden som tecknats för Skurupshem överstiger kommunfullmäktiges beslut med 14,2 mkr. För att åtgärda obalansen och för att klara av de planerade nyinvesteringarna ansökte Skurupshem om att utöka borgensramen med cirka 70 mkr. Ärendet återremitterades.
Under rubriken Övrigt finns borgen för Sysav och Sydvatten vars borgen ökade med totalt 6,2 mkr. Borgen för Sydvatten ökade med 6,1 mkr. Sydvatten har beviljats en utökning av borgensramen till 43 mkr som ännu inte är verkställd.
Kommunen har knappt 300 mkr i borgensförpliktelse gentemot Skurupshem, vilket motsvarar 44 procent av det totala åtagandet. Risken bedöms vara låg, eftersom det finns dolda värden i fastighetsbeståndet och vakansgraden är låg.
Även i Skurup Kommunala har kommunen ett stort borgensåtagande med 225 mkr eller 34 procent av det totala åtagandet. Här bedöms risken vara något högre, på grund av bolagets låga intjäningsförmåga och för att det befinner sig i en stor operativ risk med anledning av det pågående skolbygget. Eftersom kommunen är den största enskilda hyresgästen bedöms risken vara hanterbar.
Budgetföljsamhet
mkr | Prognos | Utfall 2016 |
||
---|---|---|---|---|
April | Augusti | |||
Kommunövergripande stab | – 1,6 | 0,3 | – 12,4 | |
Myndighetsverksamhet | 0,2 | 0,4 | 1,0 | |
Serviceförvaltningen | – 0,5 | 0,0 | 1,0 | |
Individ- och omsorgsförvaltningen | – 3,4 | 1,9 | 3,9 | |
Skol- och utbildningsförvaltningen | – 5,5 | – 4,9 | 2,7 | |
Centralt samt finansiering | 4,0 | 4,4 | 6,3 | |
Summa | – 6,8 | 2,1 | 2,5 |
Budgetföljsamhet är ett mått på vilken finansiell kontroll kommunen har. Det prognostiserade resultatet stärktes med 9,3 mkr sedan april, då endast myndighetsverksamheten och central finansiering prognostiserade överskott. Det förbättrade resultatet förklaras dels av försiktighet när prognosen gjordes, men var också ett resultat av vidtagna åtgärder. Osäkerheten om statsbidragen innebar att resultatet förstärktes mellan prognoserna och utfallet.
Förvaltningarna hade en god budgetföljsamhet. Det var endast kommunövergripande stab som totalt redovisade underskott. Stabens underskott på 12,4 mkr handlade i princip om mark- och lokalförsörjning, som hade ett underskott på 13,5 mkr. Eftersom Skurup Kommunala inte kunde styrka den immateriella posten, gjorde bolaget en nedskrivning med 14,2 mkr och kommunen debiterades samma belopp som hyra i enlighet med hyresavtalet. Åtgärden innebär att kommunens hyra minskar med 2,8 mkr från och med 2017. I kommunövergripande stab redovisades underskott för överförmyndare (0,4 mkr), näringsliv och turism (0,3 mkr) samt arbetsmarknadsenheten (1,2 mkr). När arbetsmarknadsenheten skulle avvecklas uppstod kostnader. Underskottet i överförmyndarverksamheten berodde på fler ärenden och i näringsliv och turism uppstod underskott eftersom projektmedel inte hade avsatts för Leader. Även i politisk verksamhet fanns ett litet underskott (0,2 mkr) för bevakningstjänster i samband med sammanträden i kommunfullmäktige och till viss del i kommunstyrelsen. De större överskotten fanns inom ramarna för kommunutveckling, administration (2,3 mkr), kompletteringstrafik (0,6) och avgifter till intresseorganisationer (0,2). Överskottet för administrationen berodde främst på vakanser på ekonomiavdelningen, lägre kostnader för it-verksamheten och lägre kostnader för personalfrämjande åtgärder.
Den kommunövergripande stabens stora avvikelse mellan prognos och utfall gällde den extra hyran som inte var känd vid prognostillfällena.
Myndighetsverksamhetens överskott berodde på ökade intäkter för fler bygglov och fler ärenden hos alkoholhandläggningen och miljötillsynen. Verksamhetens prognoser ändrades från +0,2 mkr till utfallets +1,0 mkr.
Efter en successiv förbättring sedan prognoserna gjordes, redovisade serviceförvaltningen +1,0 mkr. För räddningstjänsten kvarstod underskottet på 0,5 mkr på grund av ökade lönenivåer och fasta kostnader, däribland avtalet med Trelleborg. Därutöver förekom mindre underskott för gemensamma resurser (0,1 mkr), fritidsverksamheten (0,4 mkr), biblioteket (0,1 mkr) och allmän kultur (0,3 mkr). Det gällde ökade kostnader för offentliga kulturarrangemang och kostnader för att göra i ordning Kämpavallens idrottsplats när kommunen återtog driften och för automatbevattningen i Rydsgård.
Den milda vintern, lägre elkostnader, effektivisering av barmarksunderhållet och personalvakanser hos kost- och lokalservice bidrog positivt till resultatet.
Individ- och omsorgsförvaltningens resultat förbättrades successivt från –3,4 mkr till +3,9 mkr. Vård och omsorg (+0,5) hade lägre kostnader för särskilda boenden och bostadsanpassningar. Icke tillsatta vikariat och stimulansmedel från Socialstyrelsen för ökad bemanning (2,9 mkr) bidrog till överskottet. Resultatet försämrades av hemtjänstens underskott på grund av höga kostnader för sjukskrivning. Vård och omsorg förbättrade sitt resultat kraftigt från –2,3 mkr till +0,5 mkr. Stimulansmedel, återbetalning från bemanningsenheten och förändrad vårdsituation på ett boende förklarar skillnaden mellan prognos och utfall.
Funktionsnedsättning redovisade –2,7 mkr. Prognosen varierade under året från –2,5 till –3,1. Ökat behov av LSS-boende och tidigareläggning av ett nytt boende med servicelägenheter innebar att den planerade besparingen i form av nedläggning av en gruppbostad inte kunde genomföras. Den uteblivna åtgärden motsvarar 2 mkr. Två nya ärenden i personlig assistans, ökat behov av avlösarservice och dubbelbemanning i daglig verksamhet var andra faktorer som bidrog till underskottet.
Högst resultat och störst avvikelse i förhållande till budgeten redovisade individ- och familjeomsorgen med 5,1 mkr, ett resultat i linje med delårsrapport två, men en markant förbättring sedan den första prognosen på +0,7 mkr. Överskottet berodde bland annat på minskade kostnader för försörjningsstöd och för placeringar av barn och vuxna.
Skol- och utbildningsförvaltningens resultat blev +2,7 mkr, en förbättring i förhållande till prognoserna som angav underskott på omkring 5 mkr. Endast fritidshem och särskolan redovisade små underskott på vardera 0,2 mkr.
Förskolan hade 0,5 mkr i underskott. Det berodde delvis på 22 barn fler än budgeterat. Migrationsverket ger ersättning för 9 av dem. Något högre lokalkostnader och stor personalomsättning som resulterade i högre bemanningskostnader förklarar underskottet.
Eleverna i förskoleklass och grundskolan var 1 912 stycken, 26 fler än beräknat. Migrationsverket ger samtidigt ersättning för 32 elever. Trots fler elever redovisade grundskolan +1,9 mkr. Ersättning från Migrationsverket på 1,7 mkr bidrog positivt till resultatet.
Antalet barn i fritidshemsverksamheten var betydligt lägre än förväntat. Istället för som budgeterat 810 önskade endast 778 barn plats. Trots det redovisade verksamheten ett resultat på –0,2 mkr. Främst fritidsklubbarna och barnomsorgsavgifterna svarade för underskottet.
Budgetramen för övergripande gymnasieverksamhet redovisade ett överskott på 1 mkr. Det berodde på att antalet elever i gymnasieskolan var färre än budgeterat (–24) och på ersättningen från Migrationsverket, 1,2 mkr. Samtidigt ökade priserna mer än budgeterat. Eleverna valde kommunala skolor framför friskolor och de valde mindre kostsamma program.
Uppgifterna om statsbidragen var osäkra och beaktades därmed inte i prognoserna, vilket ledde till ett bättre resultat än vad som angavs tidigare.
Överskotten i central finansiering berodde på lägre kostnader för löneökningar (3,8 mkr) än förväntat, men även arbetsgivaravgifterna (4,0 mkr) och internfinansieringen av kapitalkostnader bidrog till överskottet. Pensionerna genererade däremot underskott med 2,5 mkr. Även ökad semesterlöneskuld (0,8 mkr) och utrangering (0,4 mkr) redovisade underskott.
Risk
Skattefinansieringsgraden för investeringarna försvagades 2013–2016. För att skapa handlingsberedskap och trygghet att möta lågkonjunkturer behöver resultatnivån förbättras, så att soliditeten kan stärkas. Den positiva utvecklingen av soliditeten (exklusive ansvarsförbindelsen) som började 2015 bröts 2016. Förbättrad soliditet innebär en stärkt finansiell situation och ökad förmåga att möta en lågkonjunktur. På sikt är det inte heller hållbart med investeringsnivåer som den 2016.