Byggnadsnämnden

Driftredovisning för byggnadsnämnden

Belopp i mnkr Intäkter Kostnader Netto
kostnad
Kommun
bidrag
Avvikelse
2017
Avvikelse
2016
Bygglovsverksamhet 4,9 11,1 6,2 5,3 – 0,9 0,8

Sammanfattande bedömning

Verksamheten har bra handläggningstider och nöjda kunder. Årets underskott på 0,9 mnkr beror på färre stora bygglov än beräknat under året, vilket lett till lägre bygglovsintäkter.

 

 

Bygglovsverksamhet

Mål och resultat

Underskottet beror på att intäkterna för ett stort bygglov fakturerades under 2016, men var planerat och budgeterat för 2017.

Bygglovenheten har haft en ökad personalomsättning de senaste åren.

Medelhandläggningstiden (från ansökan till beslut) för bygglov har ökat från 8 till 16 veckor mellan 2014 och 2017. Samma period har kundnöjdheten minskat. Trots det har enheten hög kvalitet på besluten och hög rättssäkerhet, med 83 procent av överklagade beslut som står sig i överprövning mot 50 procent 2016. Verksamheten klarar även fler ärenden och fler beslut med i princip samma personalstyrka.

Verksamheten

Antalet elektroniska ansökningar ökar stadigt. Under våren kom e-arkivet på plats och i april beslutade byggnadsnämnden om att enheten efter skanning och kvalitetskontroll kan gallra alla inkommande pappershandlingar utom signerade dokument.

Framtiden – nya mål och prioriteringar

Under de kommande fem åren behöver bygglovsverksamheten bli effektivare för att fortsätta hålla en hög kvalitet, kunna omfördela resurser och för att dagens anslag ska räcka även framöver. För att lyckas arbetar enheten med att digitalisera bygglovsprocessen. Den digitala hanteringen behöver utvecklas både i kommunen i stort och på bygglovenheten.