Kommundirektören

Kommunens service och kvalitet fortsätter att utvecklas på ett positivt sätt. År 2017 blev Tyresö kommun för första gången nominerad till utmärkelsen Sveriges Kvalitetskommun. Tillsammans med sex andra kommuner placerade vi oss i topp efter ett målmedvetet arbete för att höja och säkra kvaliteten för våra kommuninvånare. Även resultaten i flera brukarundersökningar vittnar om att vår service i de allra flesta fall är till kommuninvånarnas belåtenhet. Nu fortsätter vi detta arbete. Vi nöjer oss inte förrän vi har vunnit utmärkelsen Sveriges Kvalitetskommun!

Även som arbetsgivare har vi skäl att vara nöjda. Enligt den kulturmätning vi gjorde under hösten lyfter medarbetarna humor, arbetsglädje, engagemang och samarbete som viktiga faktorer hos en önskvärd arbetsgivare – och dessutom något som utmärker Tyresö kommun. För att kunna skapa ännu bättre förutsättningar för goda resultat fortsätter vi satsningen på kommunens ledarskap samtidigt som vi utvecklar medarbetarskapet.

Men det finns också utmaningar att ta tag i. Verksamheten har idag inte en ekonomi i balans och ska vi lyckas på sikt måste vi få bättre kontroll. Vi måste ständigt arbeta för att de resurser kommunen har till sitt förfogande används på ett effektivt sätt. Därför måste vi bli bättre på att möta dagens och morgondagens utmaningar med både omprioriteringar och nya arbetssätt.