Vatten och avlopp

Mål och resultat

Vatten- och avloppsverksamheten uppfyllde alla kvalitetsgarantier under året. Taxor och avgifter ligger på en nivå som säkerställer ett nollresultat även på längre sikt.

Verksamheten

Verksamheten skapade ytterligare en dagvattenanläggning, Prästängendammarna.

Både ledningsförnyelse och arbetet med att inventera och åtgärda felkopplade dagvattenledningar fortsatte vilket minskar riskerna för översvämningar, skador och miljöpåverkan.

Arbetet med att gå igenom felaktiga avlopp från fastigheter har minskat belastningen på berörda pumpstationer. Regionens fortsatta expansion och befolkningsökning påverkar även anslutna VA-verksamheter genom ökade krav på bättre avloppsrening och ökat behov av dricksvatten. Under 2017 införde verksamheten så kallad fjärravläsning i vissa bostadsområden med goda resultat som gör att de på sikt ska införas hos de flesta abonnenter.

Verksamhetsmått 2015 2016 2017
Medborgarundersökning – nöjd-medborgar-index – vatten och avlopp (U07405) 83 – 
Vatten och avlopp – Inköpt mängd vatten i förhållande till såld mängd (%) 81,00 80,00 80,00
Vatten och avlopp – Mängd avloppsvatten som levereras till Henriksdal 4 300 000 3 650 000 2 450 000

Framtiden – nya mål och prioriteringar

Nuvarande återinvesteringstakt räcker inte för att på sikt behålla hög vattenkvalitet och leveranssäkerhet.