Omsorg om personer med funktionsnedsättning

Mål och resultat

Medborgarfokus – varje Tyresöbo i centrum

På gruppboende för personer med funktionsnedsättning trivs 90 procent med sitt boende. Rikssnittet är 84 procent. Inom SoL-boendena för målgruppen ligger Tyresö över snittet på frågan om trivsel, liksom på frågan om man får rätt stöd hemma. Inom gruppbostäderna och servicebostäderna är det en mindre andel i Tyresö än rikssnittet som tycker att de får det stöd de vill. 66 procent av de svarande hade ett gott helhetsintryck. Förtroendet för myndigheten (beställarsidan) har ökat kraftigt.

God och långsiktig hushållning med effektiva verksamheter

Verksamheten för personer med funktionsnedsättning redovisade ett underskott på 2,6 mnkr. En orsak var ökade behov som var oförutsedda. Kostnaderna för daglig verksamhet sjönk i förhållande till 2016 på grund av att ersättningsvillkoren för utförarna förändrades i mars 2017.

Attraktiv arbetsgivare

Verksamheten gjorde flera åtgärder för att förbättra arbetsmiljön. Kompetensutveckling har gjorts inom både beställarsidan och verksamheten. Inom verksamheten i egen regi erbjöds fyra medarbetare högre sysselsättningsgrad. Inom beställarsidan har grundbemanningen ökat för bättre arbetsbelastning. Beställarsidan har tillsatt en enhetschef. Den totala sjukfrånvaron inom verksamhetsområdet var vid årets slut 9,74 procent.

Särskilda uppdrag

• Aktiviteter från kommunala funktionshinderrådets förslag till Tillgänglighetsplan för 2017–2019

Boende på LSS-boenden erbjuds varje vecka att delta i en individuellt anpassad kultur- eller fritidsaktivitet. Förvaltningen gjorde en utredning av kommunens anhörigstöd.

Ekonomi

Verksamheten för personer med funktionsnedsättning redovisade ett underskott på 2,6 mnkr. Försäkringskassan ger oftare avslag på assistans enligt socialförsäkringsbalken (SFB). Det leder till fler ansökningar om assistans enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) hos kommunen. Trots att myndigheten gör en strikt rättssäker bedömning ökade den personliga assistansen med 28 procent. Myndigheten har inte kunnat verkställa beslut om särskilt boende på grund av brist på boendeplatser, vilket har lett till vitesförelägganden.

Verksamheten

I februari övergick den kommunala assistansen till att drivas på entreprenad av Omsorgshuset AB. 19 medarbetare valde att stanna kvar i kommunens verksamhet, varav sju omplacerades till andra tjänster. Övriga blev uppsagda. Medel för nedläggningskostnaderna beviljades av kommunstyrelsen.

Kvalitetsenheten följde upp den tidigare granskningen av handläggningen. Granskningen visade ett antal förbättringsområden. De åtgärder som verksamheten vidtagit under året är juridisk utbildning för alla handläggare och en workshop med kvalitetsenheten utifrån bristerna. Åtgärderna har gett ökad rättssäkerhet och likabehandling.

Kvalitetsenheten granskade även boendestödet. Granskningen visade på flera utvecklingsområden och några brister som behöver åtgärdas inom kommunens eget boendestöd, bland annat upprätta rutiner och säkerställa att personalen känner till rutinerna. Flera genomförandeplaner saknades och den sociala dokumentationen var bristfällig. Det saknades också en skriftlig beskrivning av boendestödjarens uppdrag. Verksamheten har åtgärdat de påtalade bristerna och arbetar för att kvalitetssäkra verksamheten.

Framtiden – nya mål och prioriteringar

Verksamheten behöver öka brukarnas inflytande.

En genomlysning ska göras av evidensbaserade arbetsmetoder som är relevanta för området.

Kompetensutveckling behövs inom dokumentation och it.

Verksamheten ska tydliggöra kompetenskraven för varje tjänst.

Mer precisa prognoser ska utvecklas för att förutse framtida behov av bostäder med särskild service enligt LSS.

Verksamheten ska göra en fördjupad analys av kostnadsutvecklingen för turbundna resor (taxiresor för personer med funktionsnedsättningar mellan boende och daglig verksamhet).