Höga Kusten Airport
Ordförande: Gudrun Sjödin (S)
Vd: Per Enroth
Höga Kusten Airport AB bedriver flygplatstjänst som infattar trafikledning, flygplatsräddningstjänst, fälthållning, ramptjänst, tankning, stationstjänst samt drift av flygplatsens byggnader och anläggningar. Verksamheten bedrivs i huvudsak med egen personal. Inhyrd personal utför en del säkerhetskontroller och ersätter personal vid sjukdom och semester.
Ändamålet med bolaget är att främja flygtrafik till och från Höga Kusten Airport för att tillgodose invånarnas och näringslivets behov av flygresor.
Verksamheten ska bedrivas enligt kommunala principer och med affärsmässiga förutsättningar. Flygsäkerheten är prioriterad framför andra mål. Flygplatsen arrenderas av kommunen. Bolaget har 22 anställda.
Säkerhetskontroll och incheckning
Ombyggnaden av flygplatsens incheckning och säkerhetskontroll påbörjades. Det ingår i en strävan att förbättra för passagerarna vid ankomsten till flygplatsen och skapa en bättre och smidigare upplevelse. Bakgrunden är att kraven på luftfartsskydd har ändrats betydligt de senaste fem åren. Det har lett till mer teknisk utrustning i kontrollen och därmed krav på utrymme, både för utrustningen och för själva säkerhetskontrollen. Ombyggnaden anpassades för att kunna hantera större flöden vid till exempel charterflygningar.
Fälthållning
Snöröjningen av en flygplats ställer stora krav. Under vinterhalvåret vidtogs följande åtgärder:
En nyare snöslunga inköptes som ger betydligt bättre driftsäkerhet, ökad kapacitet och som gör det lättare att nå målet för fälthållningen. Även arbetsmiljömässigt är det en stor förbättring. Med denna investering håller nu merparten av fordonsflottan en hög nivå både då det gäller kapacitet och driftsäkerhet.
Uppföljning av mål
Flygplatsen rapporterar årligen nyckeltal för flygsäkerhetsarbetet till Transportstyrelsen. Rapporteringen 2017 visade att bolaget klarade målen för de olika flygsäkerhetsområdena:
Uppföljning av ekonomiskt resultat
Område (tkr) | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|
Bruttokostnad | 19 379 | 18 564 | 19 404 |
Bruttointäkt | 11 559 | 10 460 | 11 258 |
Nettokostnad | 7 820 | 8 104 | 8 146 |
Bokslutsdispositioner | – 190 | 1 015 | – 1 025 |
Kommunalt driftsbidrag | 7 630 | 9 122 | 7 122 |
Budgetavvikelse | – 190 | 1 015 | – 1 025 |
Utveckling
Passagerartalen återhämtade sig något och landade på totalt 11 374, en ökning på nästan 31 procent. Det återstår mycket jobb för att öka antalet passagerare ytterligare; mycket av arbetet ligger hos flygbolaget. HKAAB måste fortsätta att påverka operatören för att kunna öka antalet passagerare. Arbetet med att utveckla och förbättra flygverksamheten fortsätter 2018. Bolaget ser med försiktig optimism på Trafikverkets förslag om trafikplikt på Höga Kusten Airport. Beslut väntas komma i mars 2018.
Samtidigt fortsätter arbetet för att om möjligt påbörja chartertrafik från och till Höga Kusten Airport. Inriktningen gäller framför allt charterflygningar från Tyskland och Nederländerna. Eftersom intresset för Höga Kusten som område är väldigt stort ser bolaget en stor utvecklingspotential i att kunna flyga turister hit. Samtidigt vill bolaget också kunna erbjuda regionen resor till större städer i Europa för weekendcharter.
Investeringar
Ombyggnaden av säkerhetskontrollen beräknas vara klar i februari 2018. Till stor del finansieras den via ett avgiftssystem som hanteras av Transportstyrelsen för luftfartsskydd på svenska flygplatser.
Viktiga uppgifter
Nyckeltal och antalsuppgifter
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Passagerarantal | 16 908 | 17 829 | 13 533 | 8 699 | 11 374 |