Miljö- och byggnämnden
Miljö- och byggnämnden är myndighet för ärenden som rör miljö- och hälsoskydd, livsmedel, alkohol och tobak samt bygglovsfrågor och planering.
Nämnden är också trafiknämnd, samordnar och utvecklar kommunens geografiska informationssystem (GIS) och har energirådgivning.
Planering och byggande
Två detaljplaner i Kramfors centrum ändrades för att göra det möjligt att bygga flerbostadshus. Det var länge sedan miljö- och byggnämnden fick lämna bygglov för ett nytt flerbostadshus.
Även i övrigt var byggviljan stor och för första året på länge var alla handläggartjänster bemannade.
Annan planering handlade om att förbättra parkeringen vid Willys och om en framtida förskola i centrala Kramfors. Flera förslag diskuterades och resultatet blev ett planförslag om en förskola på Skarpåkern. Förslaget skickades ut i december för att grannar ska kunna tycka till.
Detaljplaneringen för fritidshus i Mädan har pågått i flera år och i juni kunde planen antas.
Kommunens interna karta blir bättre och bättre och nu är det möjligt att enkelt se exempelvis befolkningsstatistik på kartan. Den blir ett bra hjälpmedel vid planeringen för många kommunala verksamheter. På kommunens webbplats kan man nu med hjälp av kartor se var skolor och förskolor ligger, vem som ansvarar för snöröjningen med mera.
Miljö- och hälsoskydd och livsmedel
Utöver den ”vanliga” tillsynen vid stora verksamheter som besöks ofta, bedrivs tillsyn i projektform. Det kan gälla en speciell bransch eller inriktas på en speciell fråga.
I början av året fick 108 jordbrukare tillsyn som handlade om hanteringen av gödsel, kemikalier, bränsle och avfall. Under sommaren besöktes 19 småbåtshamnar. Flera av dem fick tillsynsbesök för första gången. Även här var fokus på hanteringen av kemikalier, bränsle och avfall, men även på målning, slipning och tvättning av båtar.
Det fanns 54 fastigheter i registret över cisterner i vattenskyddsområden. En genomgång visade att drygt hälften av cisternerna hade slutat användas, vilket medför mindre risk för att eldningsolja påverkar de kommunala vattentäkterna.
Avloppsinventeringarna fortsatte och tyvärr måste nämnden konstatera att det fortfarande finns många dåliga avloppsanläggningar.
Det gjordes ovanligt mycket hälsoskyddstillsyn 2017. Migrationsverkets lägenheter för asylsökande kontrollerades med inriktning på ventilation och städning. Även HVB-hem, campingar och hotell besöktes med samma inriktning på kontrollen. I slutet av året fick alla förskolor besök. Där ägnades mest tid åt ”att vara kemikaliesmart”. Samtidigt kontrollerades ventilation och städning. Ett litet, men viktigt, tillsynsprojekt var att gå igenom fastighetsägares rutiner för att förebygga legionella i vårdboenden.
Livsmedelskontrollen tog en hel del prover. Finns det campylobacter i färdiga kycklingrätter? Hur har rengöringen fungerat? Finns det gluten i det som säljs som glutenfritt? Har restaurangerna is och vatten av bra kvalitet? Det är några av de frågor som fått svar under året.
Uppföljning av nämndens mål
Av de mätbara målen har ett ännu inte kunnat följas upp. Nämnden väntar där på svaret från SKL:s servicemätning Insikt. Resultatet 2016 var mycket bättre än 2014. Förbättringarna hade skett inom alla områden (tillgänglighet, information, bemötande, kunskap och effektivitet).
Målet om överprövade beslut uppfylldes med råge och för första gången uppfylldes även målen om kompetensutveckling och utbildning.
Även 2017 saknades det handläggare för att nämnden skulle hinna med allt arbete den ansvarar för. Nämndens prioritering var att inkommande ärenden ska gå först, vilket de korta handläggningstiderna också visade.
Indikatorer
Mål 2016 | Utfall 2016 | Mål 2017 | Utfall 2017 | |
---|---|---|---|---|
Överprövade beslut ska bedömas likartat i nästa instans, procent | 80 | 96 | 80 | 98 |
Alla fastanställda har minst 5 dagars kompetensutveckling eller utbildning, procent | 75 | 71 | 75 | 87 |
Alla fastanställda har minst 2 dagars kompetensutveckling eller utbildning, procent | Inget mål 2016 | – | 100 | 100 |
Uppföljning av ekonomiskt resultat
Lägre personalkostnader på grund av vakanta tjänster i kombination med några ovanligt höga byggsanktionsavgifter medförde ett stort överskott.
Område | 2017 Brutto- kostnad |
2017 Brutto- intäkt |
2017 Netto- kostnad |
2017 Budget- avvikelse |
2016 Netto- kostnad |
---|---|---|---|---|---|
Miljö och bygg | 14 986 | 6 218 | 8 768 | 783 | 8 339 |
Nyckeltal och antalsuppgifter
Totalt antal diarieförda ärenden (inkomna) | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|
Totalt | 1 108 | 1 182 | 1 272 | 1 250 | 1 295 |
Ärendetyp | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
Bygg – totalt varav - nybyggnad bostadshus - nybyggnad fritidshus | 386 3 13 | 364 2 16 | 418 5 14 | 386 3 20 | 373 5 17 |
Strandskydd – totalt varav båthus och sjöbodar | 41 1 | 52 2 | 64 3 | 60 2 | 95 |
Avlopp | 63 | 75 | 121 | 109 | 129 |
Värmepumpar | 116 | 120 | 137 | 85 | 72 |
Miljö – totalt varav miljörapporter | 189 86 | 213 87 | 188 86 | 174 84 | 196 89 |
Livsmedel | 32 | 33 | 23 | 28 | 31 |
Hälsoskydd | 34 | 9 | 8 | 16 | 5 |
Alkohol, tobak | 68 | 74 | 81 | 79 |
Verksamheter som miljö och hälsa ska ha tillsyn över
Antal, cirka | |
---|---|
Miljö – miljöfarliga verksamheter | 500 |
Miljö – övrigt (köldmedia, cisterner, försäljning med mera) | 250 |
Livsmedel | 280 |
Hälsa | 250 |
Alkohol, tobak, receptfria läkemedel | 90 |
Totalt | 1 370 |
Verksamheter som plan och bygg ska ha tillsyn över
Antal, cirka | |
---|---|
Obligatorisk ventilationskontroll | 325 |
Lätt avhjälpta hinder | 100 |
Hissar och andra motordrivna anordningar | 30 |
Totalt | 455 |