Kommunstyrelsen
Kommunstyrelsen har ansvar för kommungemensam ledning och utveckling, men också för kostverksamhet, näringslivsfrågor, samhällsplanering och gemensamma ekonomi- och personalfrågor. Målen i kommunstyrelsens verksamhetsplan ska bidra till uppfyllelsen av de kommunövergripande målen.
Framtidsbygget
År 2017 fortsatte kommunstyrelseförvaltningens arbete med projektet Framtidsbygget – en hel kommun. I framtidsbygget arbetar kommunen med att bli ännu bättre på att ge alla som bor i, verkar i och besöker kommunen insyn och inflytande i kommunens verksamhet samt möjligheten att vara med och utveckla sin egen närmiljö. En viktig del i projektet är att undersöka vilka behov av service som finns i kommunens olika delar. Några kärnfrågor är: Vilken service kan vi förvänta oss? Vad innebär rimligt avstånd? Vad är kommunens ansvar? Att ha en serviceplan som är väl underbyggd, förankrad och har ett långsiktigt perspektiv är väsentligt. Service är en viktig del av både den attraktiva boendemiljön och det goda företagsklimatet.
Våren 2017 startade arbetet med att identifiera vilka serviceslag som uppfattas som mest angelägna att fördjupa dialogen om. Genom medborgardialoger under hösten inhämtades tankar, synpunkter och idéer som ska användas i det fortsatta arbetet. Dialogmöten hölls med olika teman: äldreomsorg, polis, räddningstjänst, skola, kommersiell service, sjukvård och infrastruktur.
Möten genomfördes också med asylsökande, nyanlända och ungdomar för att ta reda på vad de tycker. Vidare genomfördes en webbenkät för att erbjuda ytterligare en möjlighet att ge synpunkter och förslag.
Framtidsbygget infattar också ett arbete med att utveckla kommunorganisationen. Genom projektet deltog mer än 200 anställda och politiker i utbildning i dialog och värdskap.
Viljeriktning för mandatperioden
Arbetet tog fart med de tre prioriterade områdena i viljeriktningen: hållbarhet, jämställdhet och kultur. Kommunstyrelsen antog program för kultur och jämställdhet och gav i uppdrag till samtliga nämnder att skapa handlingsplaner som strävar efter att uppnå målen i programmen. År 2018 tillkommer program för hållbarhet. Centrala aktiviteter genomfördes inom alla områdena.
Tillgänglighet och service
Ett strukturerat arbete med tillgänglighetsfrågor på telefon och e-post har pågått i flera år. Kommunens kundtjänst Kom in har här en viktig roll. Trots ett ständigt stigande antal telefonsamtal och kontakter via e-post och webb fick kommunen åter goda resultat i servicemätningen. På delen bemötande tillhör Kramfors den absoluta Sverigetoppen med 92 procent som anser att de får ett gott bemötande när de ställt en enkel fråga till kommunen.
E-tjänster
En viktig del i kommunens utvecklingsarbete är att skapa e-tjänster som förenklar servicen för invånare och besökare. Många nya e-tjänster togs fram, bland annat ansökan om bidrag för bostadsanpassning och ansökan om specialkost. Införande av e-tjänster är ett steg i utvecklingen för bättre tillgänglighet och serviceinriktade tjänster för kommuninvånarna. Att via så kallad självservice kunna ansöka när som helst på dygnet oberoende av kontorstider, telefontider eller pappersblankett, ger tillgänglighet på egna villkor. Målet är att hela tiden utveckla webbplatsen med tjänster som underlättar kontakten med kommunen. Även inom kommunorganisationen pågår arbete med att skapa e-tjänster för intern service som gör organisationen effektivare.
Uppföljning av mål
Kommunstyrelsens verksamhetsplan har 10 mål. Varje mål har minst en indikator och det totala antalet indikatorer är 20. Av indikatorerna uppfylldes 11 (55 procent).
Bidragen till de kommunövergripande målen var bland annat ett högt resultat i bemötande via telefon och goda resultat för målområdet attraktiv arbetsgivare.
Uppföljning av ekonomiskt resultat
Område (tkr) | 2017 Brutto- kostnad |
2017 Brutto- intäkt |
2017 Netto- kostnad |
2017 Budget- avvikelse |
2016 Netto- kostnad |
---|---|---|---|---|---|
Räddningstjänsten Höga Kusten-Ådalen | 25 748 | 0 | 25 748 | 0 | 25 071 |
Förvaltningsledning | 9 193 | 177 | 9 016 | 970 | 1 767 |
0 | |||||
Utvecklings- och omställningsmedel | 1 682 | 0 | 1 682 | 419 | 502 |
Stöd och service | 99 583 | 68 814 | 30 769 | 1 080 | 33 974 |
HR-avdelningen | 11 582 | 346 | 11 236 | 302 | 9 396 |
Samhällsavdelningen | 130 999 | 33 730 | 97 269 | – 5 460 | 88 347 |
Tekniska avdelningen | 92 549 | 65 826 | 26 723 | -665 | 21 441 |
0 | |||||
Vatten- och avloppsverksamheten | 61 935 | 61 060 | 874 | – 874 | – 122 |
Summa kommunstyrelsen | 433 269 | 229 953 | 203 316 | – 4 228 | 180 376 |
Kommunstyrelsen uppvisade ett negativt resultat på drygt 4 mkr. Den huvudsakliga förklaringen fanns i samhällsavdelningen, med avsättningar för rivningsobjekt 7 mkr och ett extra driftsbidrag till Höga Kusten Airport 4 mkr. Tekniska avdelningens negativa resultat berodde på ökade kostnader för till exempel vinterväghållning, vattentransporter och entreprenörer. Vatten- och avloppsverksamheten visade ett underskott på 0,9 mkr efter avsättning med 3,5 mkr till en investeringsfond.
Investeringar
Avdelning (tkr) | 2017 Nettokostnad |
2017 Budgetavvikelse |
---|---|---|
Stöd och service | 5 860 | 3 899 |
Samhällsavdelningen | 18 750 | 12 274 |
Tekniska avdelningen | 11 699 | 3 346 |
Vatten- och avloppsverksamheten | 14 240 | – 5 344 |
Summa kommunledningsförvaltning | 50 549 | 14 175 |
Årets investeringar för avdelningen stöd och service bestod till största delen av investeringar i datorer och it. Samhällsavdelningen gjorde investeringar i ett tjänstecenter, på näridrottsplatsen i Bollstabruk och i en ismaskin till Latbergets ishall. Några av de större investeringarna hos tekniska avdelningen var upprustning av bussplanen i Bollstabruk, investeringar i Östby vattenverk, ombyggnad av Nylands reningsverk och en ny avfallskross till Högberget. I vatten- och avloppsverksamheten avsåg investeringarna de årligen återkommande insatserna i vatten- och avloppsnätet.
Budgetavvikelserna förklaras till stora delar av att planerade investeringar skjutits till 2018. Samhällsavdelningens huvudsakliga förklaring till avvikelsen var att utgifter för tjänstecentret kommer 2018. Vatten- och avloppsverksamhetens negativa avvikelse berodde till stor del på åtgärder som hör ihop med investeringen i Östby vattenverk.
Viktiga uppgifter (nyckeltal)
2014 | 2015 | 2016 | 20171 | |
---|---|---|---|---|
Ekologiska livsmedel i kommunens verksamhet, andel (procent) | 26 | 28 | 27 | 32 |
Tillagade matportioner i 1 000-tal, antal | 905 | 898 | 931 | 951 |
Hushållsavfall som samlats in för materialåtervinning, inklusive biologisk behandling, andel (procent) | 28 | 27 | 28 | |
Insamlat hushållsavfall kommun, kilo per invånare | 466 | 463 | 464 | |
Kostnadstäckningsgrad hushållens avfall, procent | 101 | 101 | 100 | 100 |
Kostnad färdtjänst och riksfärdtjänst, kr per invånare | 339 | 400 | 460 | |
Nettoinpendling till kommun, andel (procent) | – 1 | 1 | 0 | |
Nettokostnad infrastruktur, skydd med mera, kr per invånare | 4 203 | 4 677 | 4 489 | |
Nettokostnad fritidsverksamhet, kr per invånare | 1 461 | 1 340 | 1 064 | |
Kostnadstäckningsgrad vatten och avlopp, procent | 100 | 100 | 100 | 100 |
Produktionskostnad, kr per m3 sålt vatten | 11,74 | 10,73 | 10,65 | 10,61 |
Vägbelysning, kostnad per ljuspunkt, kr | 696 | 633 | --- | 586 |
Förvärvsarbetande invånare 20–64 år, andel (procent) | 75,8 | 75,6 | 75,3 | |
Invånare 16–84 år med bra självskattat hälsotillstånd, andel (procent) | 66 | 67 | 67 | 67 |
Nyregistrerade företag, antal per 1 000 invånare | 3,9 | 3,2 | 4,0 | 3,2 |
Antal synpunkter som kommit in via webbens Synpunkt | 186 | 176 | 148 | 128 |
Registrerade frågor i kundtjänsten Kom in, antal | 5 290 | 6 863 |
1 När uppgift saknas beror det på att resultaten för 2017 inte rapporterats ännu.