Gnesta i korthet
Här redovisas resultat och förbättringar de senaste åren för några indikatorer av betydelse för Gnestas medborgare. Indikatorerna omfattar ett brett perspektiv på läget i kommunen. Resultaten redovisas också i jämförelse med ett genomsnitt av 250 kommuner (anges som medel i diagrammen nedan) som använder samma indikatorer som Gnesta.
Kort väntetid till äldreboende – men längre till förskola och ekonomiskt bistånd
Väntetiden till förskola ökade jämfört med 2015 och låg högre än genomsnittet i riket. Kommunen klarade lagstiftningens krav att erbjuda plats inom fyra månader, men föräldrar valde att vänta på plats i önskad förskola. Väntetiden till äldreboende ökade lite under 2016, men låg ändå betydligt lägre än genomsnittet i Sverige. Väntetiden för ekonomiskt bistånd ökade och var högre än genomsnittet. Svårigheter att rekrytera socialsekreterare låg bakom förändringen mellan åren.
Förbättringar och försämringar i skolans resultat
I jämförelsen med de 250 kommunerna ingår nyinvandrade elever. Eftersom dessa elever påbörjat sina studier vid olika tillfällen i Sverige blir det inte jämförbart mellan kommunerna. Jämförelsen sker därför mot riksgenomsnittet, där det är möjligt att exkludera nyinvandrade elever i statistiken. Meritvärden och andel behöriga till gymnasiet minskade jämfört med 2015 och låg lägre än riksgenomsnittet. Andel elever med examen inom fyra år på gymnasiet ökade däremot och låg högre än riksgenomsnittet (uppgifter för 2014 fanns inte tillgängliga).
*Resultaten omfattar inte nyinvandrade elever för jämförbarhet
Något högre betyg för hemtjänsten och lika betyg för äldreboenden
Resultatet från den nationella brukarundersökningen inom äldreomsorgen visade att betygen för hemtjänsten förbättrats något för hemtjänsten sedan 2015 och blev lika för äldreboenden. Gnestas betyg var något lägre jämfört med genomsnittet.
Bra betyg inom miljöområdet
Andelen ekologiska livsmedel i kommunorganisationen och återvunnet hushållsavfall bland hushållen har ökat sedan 2015 och låg högre än genomsnittet. Andelen miljöbilar var i princip oförändrad sedan 2015 och låg också högre än genomsnittet (uppgifter för 2014 finns inte).
Lägre resultat för svar via e-post, kontakt via telefon och bemötande
En serviceundersökning som kommunen genomfört i flera år visade att Gnesta hade lägre resultat för svar via e-post, kontakt via telefon och bemötande. Analys av resultaten visade att kommuner med ett servicecenter uppnådde högre resultat. Utredning om servicecenter pågår i Gnesta kommun. (Vad gäller bemötande har beräkningen förändrats från 2016 och var inte jämförbar med tidigare år).
Högre kostnader än förväntat inom fyra områden, lägre inom tre områden
En jämförelse av Gnesta kommuns kostnader i förhållande till beräkningen i det statliga utjämningssystemet (standardkostnad) visade att Gnestas kostnader 2015 var högre inom förskola (4,4 procent), grundskola (10,9 procent), gymnasieskola (8,2 procent) och äldreomsorg (11,1 procent). Lägre kostnader redovisades för fritidshem (5,0 procent), individ- och familjeomsorg, IFO, (31,8 procent) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, (2,7 procent). Standardkostnaden beräknades utifrån kommunens struktur (befolkning i olika åldersgrupper, geografisk täthet, barn med utländsk bakgrund etcetera) och därmed förväntade kostnader inom respektive område. Uppgifter för 2016 är tillgängliga först i juni 2017.
*Barnomsorg har delats upp i fritidshem och förskola från 2015