Redovisningsprinciper
Årsredovisningen är upprättad i enlighet med lagen (1997:614) om kommunal redovisning och rekommendationer från Rådet för kommunal redovisning (RKR).
Tillgångar och skulder har upptagits till anskaffningsvärde där inget annat anges. Periodiseringar av inkomster och utgifter har skett enligt bokföringsmässiga grunder vilket är i enlighet med god redovisningssed. Fordringar har upptagits till de belopp varmed de beräknas inflyta.
Extraordinära och jämförelsestörande poster
Upplysning om varje enskild extraordinär intäkt eller kostnad samt jämförelsestörande poster lämnas i enlighet med RKR:s rekommendation 3.1 (Redovisning av extraordinära poster och upplysningar för jämförelseändamål) i not till berörda resultatposter i resultaträkningen.
Intäkter
Intäkter redovisas i den omfattning som det är sannolikt att de ekonomiska tillgångarna kommer att tillgodogöras kommunen och intäkterna kan beräknas på ett tillförlitligt sätt.
Skatteintäkter
Den preliminära slutavräkningen för skatteintäkter baseras på Sveriges Kommuner och Landstings (SKL) decemberprognos i enlighet med RKR 4.2 (Redovisning av skatteintäkter).
Internränta
Som ersättning för använt kapital belastas avgiftskollektivet med en intern ränta på bokfört värde på anläggningstillgångar. Under 2016 har räntan varit 2,5 procent.
Kostnader
Kostnadsföring i resultaträkningen eller aktivering i balansräkningen
Tillgångar avsedda för stadigvarande bruk eller innehav med en nyttjandeperiod om minst tre år klassificeras som investering om värdet är ett väsentligt belopp. I Gnesta kommun är gränsen för väsentligt belopp satt till ett halvt prisbasbelopp (respektive räkenskapsårs prisbasbelopp).
Avskrivningsmetod
Anläggningstillgångar skrivs av linjärt efter en bedömning av nyttjandetiden i syfte att återspegla resursförbrukningen. Nya materiella anläggningstillgångar som består av flera komponenter med olika nyttjandetid delas upp och skrivs av var för sig.
För maskiner och inventarier tillämpas i huvudsak följande avskrivningstider
Anläggningstillgångar | Avskrivningstider (år) |
---|---|
Maskiner | 5 |
Inventarier | 5 |
För byggnader och tekniska anläggningstillgångar som har aktiverats sedan 2014 tillämpas komponentavskrivning i enlighet med RKR 11.4 (Materiella anläggningstillgångar).
Följande avskrivningstider tillämpas för byggnader och tekniska anläggningstillgångar
Anläggningstillgångar | Avskrivningstider (år) |
---|---|
Verksamhetsfastigheter | 20 |
Fastigheter för affärsverksamhet | 20 |
Publika fastigheter | 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50 |
En övergripande analys av effekterna vid bytet av redovisningsprincip för komponenter år 2013 visade att resultateffekten inte påverkade kommunens siffror nämnvärt.
Leasingavtal
Kommunens leasingavtal klassificeras som operationella leasingavtal då de ekonomiska fördelar och ekonomiska risker som förknippas med ägandet av objektet inte överförs från leasegivaren till leasetagaren i någon väsentlig form.
Anläggningstillgångar
Anläggningstillgångarna upptas till anskaffningsvärde och avdrag för planenliga avskrivningar görs systematiskt över nyttjandeperioden. Investeringsbidrag redovisas som en kortfristig skuld och periodiseras över anläggningens nyttjandeperiod.
Omsättningstillgångar
Exploateringar
Nedlagda utgifter för pågående exploateringar är bokförda som omsättningstillgångar med avdrag för försäljningar. Intäkter och kostnader resultatförs i den takt som förpliktelsen kan anses vara uppfylld.
Finansiella tillgångar
Kommunens pensionsmedelsportfölj är klassificerad som omsättningstillgång då de inte är avsedda att innehas eller brukas stadigvarande. Portföljens förvaltning anges i den pensionspolicy som fullmäktige har tagit.
Avsättningar
Pensioner
Pensionsskulden redovisas enligt blandmodellen. Detta innebär att den pension som intjänats till och med verksamhetsåret 1997 behandlas som en ansvarsförbindelse i balansräkningen. Pensionsförmåner intjänade från och med 1998 redovisas som en kostnad i resultaträkningen. Övriga pensionsåtaganden, som visstids- eller garantipension och intjänad pension på lönedelar över 7,5 basbelopp, redovisas under avsättningar i balansräkningen. Såväl kostnad som avsättning har belastats med löneskatt på 24,26 procent.
Övriga avsättningar
Kommunen har även bokfört övriga avsättningar vilka är skulder som är ovissa vad gäller förfallotidpunkt eller belopp. Dessa avsättningar specificeras i not.
Sammanställd redovisning
Den sammanställda redovisningen för koncernen Gnesta kommun har upprättats enligt förvärvsmetoden vilket innebär att förvärvade tillgångar och skulder redovisas till värdet vid förvärvstidpunkten enligt upprättad förvärvsanalys. Gnesta kommunkoncerns redovisning har konsoliderats proportionellt viket innebär att belopp i koncernens resultat- och balansräkning motsvarar ägd andel i bolaget. Koncerninterna fordringar och skulder, internförsäljning samt internvinster elimineras i den sammanställda redovisningen. Marknadsbaserad prissättning tillämpas vid leverans mellan bolagen inom koncernen.
Gnesta kommunkoncern AB upprättar årsredovisning och koncernredovisning i enlighet med årsredovisningslagen och BFNAR 2012:1 (K3). Redovisningsprinciperna kan skilja något mellan enheterna. Det rör sig dock om marginella skillnader som har liten påverkan på koncernens resultat och ekonomiska ställning.
Avvikelser från RKR:s rekommendationer
Avskrivningar av anläggningstillgångar påbörjas helt kalenderår, det vill säga året efter att en investering har färdigställts, vilket avviker från RKR 11.4 (Materiella anläggningstillgångar).