6. En befolkningstillväxt om minst 200 invånare per år

Uppföljning av indikatorer

Befolkningen fortsätter att öka

Under 2016 ökade Gnestas befolkning med 212 personer jämfört med samma period förra året. 31 december var befolkningen 10 861 personer. Det innebar en ökning med cirka 2 procent som främst berodde på invandringsöverskott. Under 2015 var ökningen för motsvarande period 1,3 procent (136 nya kommuninvånare).

Befolkningsförändring under 2015 och 2016

År Totalt Födelse-
överskott
Invandrings-
överskott
Inrikes flyttöverskott Justering
2015 136 10 33 95 – 2
2016 212 34 197 – 19 0

Kommentar: Befolkningsstatistiken bör betraktas med viss försiktighet eftersom den påverkas av den omfattande flyktingströmmen under 2015. De personer som bodde på Solbacka Integrationscenter och fick uppehållstillstånd ingår i statistiken (52 personer i januari 2017). Personerna registreras som invandring när de fått uppehållstillstånd och är bokförda på anläggningen. När de sedan får kommunplacering och permanentboende i andra delar av landet registreras de som inrikes utflyttningar. Det omvända gäller för de som flyttar in till Gnesta från asylboenden i andra delar av landet. Migrationsverkets beslut, att i januari 2017 avveckla de direktupphandlade boendeplatserna under våren 2017, skapar osäkerhet. Det är svårt att beräkna hur många av dem som får uppehållstillstånd som väljer eget boende framför en kommunplacering från Migrationsverket. På grund av dessa speciella omständigheter råder ovisshet om befolkningsutvecklingen i Gnesta kommun under första halvåret 2017.

Antal påbörjade bostäder/lägenheter i nyproduktion (enfamiljs- och flerfamiljshus)

Uppföljning: Under året påbörjades 94 bostäder, där 13 ska bli småhus och 81 blir lägenheter i fler­bostadshus och radhus. Statistiken avser lämnade start­besked. Motsvarande siffror för 2015 var 16 småhus och inga lägenheter.

Antal färdigställda bostäder/lägenheter i nyproduktion (enfamiljs- och flerfamiljshus)

Uppföljning: Under året blev 15 bostäder (15 småhus) klara. Statistiken avser lämnade slutbesked. För 2015 var motsvarande antal 56 bostäder (14 småhus och 42 lägenheter).

Lägesrapporter

Utbyggnad av Frösjö strand

Utbyggnaden av 180 bostäder på Frösjö strand pågick. Samtliga 42 radhus var under byggnation. Näst på tur är ett fyravåningskvarter med 40 lägenheter där de flesta är sålda. Därefter återstår ett kvarter med 40 lägenheter samt ett sexvåningshus med möjlighet till cirka 20 lägenheter. Under 2016 slutfördes arbetet med gator och vägar i området. Badplatsen blev klar vid årsskiftet och byggnation av omklädningsrum, toaletter, utegym och beachvolleyplan ska göras under våren 2017.

God planberedskap och nya uppdrag för bostäder

Gnesta kommun har god planberedskap för bostäder i hela kommunen med drygt 350 bostäder. I Gnesta tätort finns planer för cirka 200 bostäder, i Stjärnhov 93 (varav 50 obebyggda tomter i Nysätter och 43 i Hovgården), i Laxne 31, i Björnlunda 10 samt på landsbygden 23 bostäder.

Detaljplanen för Frönäs gärde intill Frösjö strand blev klar i slutet av året. Kvarteret rymmer 40 platser i äldrebostäder och cirka 70 lägenheter. En detaljplan för 17 villor vid Mariefredsvägen blev också klar vid årsskiftet. I norra delen av Gnesta tätort utarbetades ett gestaltningsprogram och en strukturplan för en helt ny stadsdel; Vackerby trädgårdsstad, som på sikt kan ge 600 bostäder. Detaljplanearbete pågår för 70–80 lägenheter i Österkärv. Vid Åkervägen pågår planarbete för 30–50 lägenheter. Vid Framnäsvägen pågår planarbete för cirka 15 villatomter.

Kommunen erbjöd bostäder för kommunens nyanlända som anvisats från arbetsförmedlingen och Migrationsverket. Allmänheten informerades i Kommunbladet och på hemsidan, vilket resulterade i att flera privatpersoner erbjöd bostäder, till exempel genom att hyra ut en del av sin bostad.

Platsmarknadsföring

En riktad satsning på att marknadsföra Gnesta kommun som attraktiv plats inleddes i samarbete med Gnestahem, byggbolag och lokala mäklare. Målet var att få fler att upptäcka kommunen som en attraktiv boendekommun på bekvämt pendlingsavstånd till Stockholm och andra städer i Mälardalen. Genom annonsering i tidningar och sociala medier nåddes den tänkta målgruppen i Stockholms innerstad samt söderförorter.

Annonseringar gjordes i regionala tidningar och turistmagasin, annonser publicerades i specialbilagor till de stora rikstidningarna, bland annat Focus Region Stockholm och Framtidens bostad. En digital platsannonseringskampanj med redaktionellt innehåll genomfördes; kampanjen varade under 16 dagar och gav 3 000 unika läsare. Fördelningen mellan män och kvinnor var jämn.