Strategiskt mål:
Medborgarfokus

3 Tyresöborna är nöjda med den kommunala servicen  

Målet bedöms vara i hög grad uppfyllt.

Socialtjänst

I Tyresö kommun är de äldre ganska nöjda sammantaget med äldreomsorgen. Resultaten kommer från Social­styr­elsens årliga brukarundersökning och har inte ändrats särskilt mycket de senaste tre åren. Tyresö hade något sämre resultat än snittet i både riket och länet inom vård- och omsorgsboende och resultatet har försämrats något sedan mätningen 2015. För hemtjänsten var värdet i nivå med rikssnittet. Resultaten varierar mellan 73 och 100 procent i landets kommuner och Tyresö hade bland de 25 procent lägsta värdena av Sveriges kommuner.

 Inom individ- och familjeomsorgen görs nationella brukarundersökningar sedan två år tillbaka. Tyresö hade höga värden i undersökningen. Brukarnas bedömning totalt inom individ- och familjeomsorg visar att 88 procent är nöjda, vilket är ett bättre resultat än för alla deltagande kommuner. Inom barn- och ungdomsvård svarade 100 procent av de som besvarat enkäten att de är nöjda.

Tekniska serviceområden

I undersökningen Kritik på teknik som genomförs vart tredje år har invånare i Tyresö tyckt till om kommunens tekniska service (209 av ett urval på 500 personer besvarade enkäten). Mest nöjda är Tyresöborna med vinterväghållning, vattenkvalitet och avfallshantering. Lägst omdömen får trafiksäkerhet på den egna gatan, standarden på gator och vägar och skötsel av lekplatser. Tyresös värden var i nivå med snittet för övriga deltagande kommuner. Renhållningen i kommunen håller hög kvalitet vilket visar sig i en minimal andel reklamationer på de utförda tjänsterna.

Kultur och fritid, vuxenutbildning och arbetsmarknadsinsatser

I SCB:s medborgarundersökning rankas kommunens idrotts- och motionsanläggningar högt och Tyresö låg över snittet bland deltagande kommuner. Måttet för kultur­området var på samma nivå som 2014.

 Det systematiska kvalitetsarbetet i Våga Visa, ett samarbete om utvärdering av kulturskoleverksamhet, visade en kundnöjdhet på 95 procent för kulturskolan. Andelen som anser att de har inflytande i kulturskolans verksamhet har ökat. Kommunen gjorde en temagranskning av fritids­gårdarna 2016. Enkätens resultat visar att besökarna är nöjda med verksamheten.

Synpunkter, felanmälningar och kvalitetsgranskning

Under 2016 inkom 1 845 klagomål, 71 beröm och 342 förslag till kommunens gemensamma synpunktshantering. Det var en ökning jämfört med 945 synpunkter 2015. Att synpunkter och felanmälningar lämnas via samma kanal under­lättar för medborgarna som inte behöver bedöma vilken typ av ärende de har. Kvalitetsgranskningar inom förskola och socialtjänst visar att en hög andel av brukare, anhöriga och föräldrar är nöjda med servicen och insatserna.

Indikator – Medborgarfokus  Utfall 
2013 
Utfall 
2014 
Utfall 
2015 
Utfall 
2016 
Mål 
2018 
Medborgarundersökning – vad tycker medborgarna i Tyresö kommun om kommunens verksamheter? (NMI, nöjd-medborgar-index 0–100)  56  61  59   

 

4 Tyresöborna kan påverka kommunens verksamhet  

Målet bedöms vara i hög grad uppfyllt.

I SCB:s medborgarundersökning fick Tyresö bättre resultat än genomsnittet för alla deltagande kommuner 2016. Den faktor som fått högst betyg i Tyresö är information. Lägst betyg fick faktorn påverkan. Tyresö fick högre betyg än genomsnittet på områdena kontakt och information. Resultat för faktorerna påverkan och förtroende var i nivå med genomsnittet.

 Kommunen har tagit fram ett program för medborgardialog. Det innehåller bland annat metoder för medborgarna att kunna påverka. För att göra det enklare för kommunmedborgare att lämna förslag och påverka politiska beslut och verksamheter har kommunen infört Tyresö­initiativet. Alla som är över 16 år och som bor, studerar eller arbetar i Tyresö kan lämna förslag till Tyresös politiker. Genom Tyresöinitiativet blir förslagen synliga för alla, så att andra privatpersoner kan visa sitt stöd genom att skriva under dem. När ett förslag har fått minst 50 underskrifter ska politikerna i den berörda nämnden ta upp förslaget som ett beslutsärende och sedan publicera sitt beslut via Tyresöinitiativet inom tre månader.

Indikator – Medborgarfokus  Utfall 
2013 
Utfall 
2014 
Utfall 
2015 
Utfall 
2016 
Mål 
2018 
Medborgarundersökning – vad tycker medborgarna i Tyresö kommun om inflytandet i kommunen? (NII, nöjd-inflytande-index 0–100)   36  45  47