Omsorg om personer med funktionsnedsättning

Viktiga händelser

En ny myndighetschef för omsorg om personer med funktionsnedsättning och äldreomsorg började i februari.

 Sedan april 2016 omfattas insatsen boendestöd i Tyresö kommun av lagen om valfrihetssystem (LOV). Insatsen omfattar ett drygt hundratal brukare och för närvarande kan brukarna välja bland fyra utförare, inklusive den kommunala utföraren.

 Nämnden beslutade i början av året att upphandla personlig assistans i kommunal regi. På uppdrag av kommunen kommer den privata utföraren Omsorgshuset i Stockholm AB att utföra den personliga assistansen, med start den 1 februari 2017. Merparten av de tillsvidareanställda medarbetare som arbetade inom den kommunala personliga assistansen valde att gå över till Omsorgshuset.

 Under året togs två nya gruppbostäder i drift, Villa Linde och Tärningen, vilka drivs i privat regi. Även en ny servicebostad, Granängsringen, tillkom. Granängsringen drivs i kommunal regi.

 Den 1 januari 2016 genomfördes en organisationsförändring för verksam­heten i kommunal regi. För avdelningens del innebar det att utförarenheter från individ- och familjeomsorgen, så som socialpsykiatrin och resursenheten, flyttades över till verksamheten för personer med funktionsnedsättning.

 Personalförsörjning i utförarverksamheterna var en stor utmaning under 2016.

 Som en del i att underlätta framtida rekrytering påbörjades ett sam­arbete med vuxenskolan C3L, vilket har varit mycket uppskattat och lett till att flera studenter valt inriktning special­pedagogik. Det finns också en överens­kommelse med vuxen­skolan som innebär att förvaltningens verksam­heter erbjuder praktikplatser.

Verksamheten

  2014  2015  2016 
Nettokostnad (mkr)  208,1  230,9  269,3 
Volymnyckeltal       
Antal med daglig verksamhet  147  163  159 

Mål och resultat

Kostnaderna för personlig assistans enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) ökade. Ökningen berodde först och främst på Försäkringskassans snabba aviseringar om indragen personlig assistans, men också på långa handläggningstider i väntan på beslut om personlig assi­stans enligt socialförsäkringsbalken.

 Kostnaderna för daglig verksamhet ökade under året och förklaras främst av förändrade nivåbedömningar och att kostnaderna för turbundna resor, till och från daglig verksamhet, har ökat.

 Under året verkställdes två nya ärenden inom boende LSS barn och unga, vilket innebar ökade kostnader. Inom insatsen boende LSS vuxna, verkställdes ytterligare ett beslut under hösten. Ett vite för icke verkställda beslut betalades också under året.

 Övriga insatser inom LSS som ledsagning, avlösarservice och korttids­vistelse hade en mindre efterfrågan jämfört med budgeterad volym.

 Kostnaden för utförandet av personlig assistans i kommunal regi har under flera år överstigit intäkterna från schablonersättningen. Socialnämnden beslutade därför att verksamheten ska drivas av privat utförare från den 1 februari 2017.

 Den årliga brukarundersökningen visar att Tyresöborna är nöjda med information och bemötande vid kontakt med myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning. Målvärdet för handläggningstider uppnås dock inte.

Framtiden – nya mål och prioriteringar

En av de viktigaste uppgifterna för myndigheten för personer med funktions­nedsättning är att beskriva framtida behov av lämpliga bostäder för personer med olika grad av funktions­variation. Detta för att kunna möta kommande behov av boende i kommunen, för personer med rätten till boende enligt LSS.

 Myndigheten behöver också ta höjd för kontinuerlig kompetensutveckling, som en del i en pågående verksamhetsutveckling. Exempelvis innebär förändringar i lagstiftningen ett behov av vidareutveckling inom juridikområdet. Myndighetens ambition är att ständigt vara uppdaterad om gällande lagkrav och ha god kunskap om andra aktörers förväntningar på myndigheten.

 För att kunna fortsätta vara en väl fungerande och god arbetsplats behöver myndigheten fokusera på att attrahera och behålla engagerade och kompetenta handläggare. Tillgången på erfarna medarbetare minskar. Utan kvalificerade handläggare kan kvaliteten på utredningarna påverkas negativt, vilket på sikt skulle kunna äventyra rättssäkerhet och dessutom vara kostnadsdrivande.

För att läsa om den nya organisationen, klicka här.
 
Läs mer i socialnämndens verksamhetsberättelse här.