Tyresös kvalitet i korthet 2016

Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) är ett verktyg för att jämföra kommuner med varandra ur ett medborgarperspektiv.

 2016 deltog 251 kommuner i detta jämförelsenätverk som drivs av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Kommunernas kvalitet undersöks årligen ur följande fem perspektiv:

  • tillgänglighet
  • trygghet
  • information och delaktighet
  • effektivitet
  • kommunen som samhällsutvecklare.

Syftet med undersökningen är att ge de förtroendevalda en samlad bild av den egna kommunens kvalitet i jämförelse med andra kommuner. Redovisningen är även ett användbart underlag i dialogen med medborgarna. Här presenteras hur Tyresö placerar sig jämfört med andra kommuner.

När KKiK-resultaten redovisas använder SKL en färgkodning där de 25 procent av kommunerna som har bäst resultat får grön markering, de 25 procent av kommunerna som har sämst resultat får röd markering och resterande kommuner med medelresultat får gul markering. Färgen i tabellen visar alltså Tyresös resultat i förhållande till övriga kommuner, och inte en gradering av om resultatet är bra eller dåligt.
 

Jämförelse mellan Tyresö och andra kommuner

      GRÖN Tyresö tillhör de 25 % av kommunerna som har bäst resultat.
     
      GUL Tyresö tillhör de 50 procent av kommunerna som placerar sig i mitten.
     
      RÖD Tyresö tillhör de 25 % av kommunerna med sämst resultat.
Kommunens tillgänglighet Tyresö 2016
1. Hur stor andel av medborgarna som skickar in en enkel fråga via e-post får svar inom två arbetsdagar? (%) 95
2. Hur stor andel av medborgarna som tar kontakt med kommunen via telefon får ett direkt svar på en enkel fråga? (%) 58
3. Hur stor andel av medborgarna uppfattar att de får ett gott bemötande när de via telefon ställt en enkel fråga till kommunen? (%) 80
4a. Hur många timmar/vecka har huvudbiblioteket öppet utöver tiden 8–17 på vardagar? 13
4b. Hur många timmar/vecka har simhallen öppet utöver tiden 8–17 på vardagar? 49
4c. Hur många timmar/vecka har återvinningscentralen öppet utöver tiden 8–17 på vardagar? 20
5. Hur stor andel av de som erbjudits plats inom förskoleverksamheten har fått plats på önskat placeringsdatum? (%) 43
6. Hur lång är väntetiden för dem som inte fått plats för sitt barn inom förskoleverksamheten på önskat placeringsdatum? (Dagar) 28
7. Hur lång är väntetiden i snitt för att få plats på ett äldreboende från ansökan till erbjudande om plats? (Dagar) 76
8. Hur lång är handläggningstiden i snitt för att få ekonomiskt bistånd vid nybesök? (Dagar) 10
Trygghetsaspekter i kommunen Tyresö 2016
9. Hur trygga känner sig medborgarna i kommunen? (Index 0–100) 62
10. Hur många olika vårdare besöker en äldre person med hemtjänst under en 14-dagarsperiod? (Personer) 11
11. Hur många barn per personal är det i kommunens förskolor? (Planerad) 5,8
Delaktigheten och kommunens information Tyresö 2016
13. Hur god är kommunens webbinformation till medborgarna? Andel av maxpoäng. (%) 87
14. Hur väl möjliggör kommunen för medborgarna att delta i kommunens utveckling? (Index 0–100) 56
15. Hur väl upplever medborgarna att de har insyn och inflytande över kommunens verksamhet? (Index 0–100) 47
Kommunens effektivitet Tyresö 2016
16. Vad är kostnaden för ett inskrivet barn i förskolan? (Kronor) 120 858
17a. Elever i åk 6 som uppnått kunskapskraven i alla ämnen (som eleven läser), hemkommun. (%) 84,3
17b. Vilket resultat når elever i årskurs 3 i kommunen i de nationella proven? (%) 78
18. Andel behöriga elever till något nationellt program på gymnasiet. (%) 92,4
19. Elevers syn på skolan och undervisningen i årskurs 8. Sammanvägt resultat. (%) 75
20. Kostnad per betygspoäng. (Kronor) 320
21. Andel elever som fullföljer gymnasieutbildningen i kommunen. (%) 71,7
22. Kostnad per elev i ett gymnasieprogram. (Kronor) 107 672
23. Vilka kvalitetsaspekter finns inom särskilt boende? (%) 80
24. Vad kostar en plats i kommunens särskilda boende? (Kronor) 751 849
25. Andel brukare som är ganska/mycket nöjda med sitt särskilda boende. (%) 76
26. Vilket omsorgs- och serviceutbud har hemtjänst finansierad av kommunen? (%) 73
27. Vad är kostnaden per vårdtagare inom hemtjänsten i kommunen? (Kronor) 250 584
28. Andel brukare som är ganska/mycket nöjda med sin hemtjänst. (%) 88
29. Vilka kvalitetsaspekter finns inom LSS grupp- och serviceboende? (%) 78
30. Andelen ungdomar som inte kommit tillbaka inom ett år efter avslutad insats/utredning. (%) 78
Kommunen som samhällsutvecklare Tyresö 2016
31. Andelen förvärvsarbetare i kommunen. (%) 84
32. Hur stor andel av befolkningen får försörjningsstöd? (%) 1,9
33. Hur många nya företag har startats per 1000 invånare i kommunen? 7,4
34. Vad ger företagarna för sammanfattande omdöme om kommunens service för företagen? (Index 0–100) 70
35. Hur högt är sjukpenningtalet bland kommunens invånare? (Dagar) 11,1
36. Hur effektiv är kommunens hantering och återvinning av hushållsavfall? (%) 36
37. Hur stor är kommunorganisationens andel miljöbilar av totalt antal bilar? (%) 44,4
38. Hur stor är andelen inköpta ekologiska livsmedel? (%) 30
39. Hur ser medborgarna på sin kommun som en plats att bo och leva på? (Index 0–100) 70