Näringsliv
Viktiga händelser
I samband med Svenskt Näringslivs undersökning om kommuners företagsklimat rankades Tyresö som nummer 18 i hela landet 2016. Det var en förbättring med 44 positioner, varför Tyresö utsågs som årets klättrare i Stockholms län.
Verksamhet
Årets företagarfrukostar har haft ett stabilt och relativt högt deltagande. Näringslivschefen har också deltagit i andra företagsnätverk, besökt enskilda företag och samverkat i regionala nätverk som fokuserar på utveckling av företagsklimat och fler arbetstillfällen genom att underlätta för nystartade företag.
Tyresö Näringslivsdag genomfördes för fjärde året. Företagsmässan flyttade denna gång in i Tyresö köpcentrum och trenden att utställarplatserna snabbt bokas stärktes ytterligare. I samband med näringslivsdagen arrangerades även en mycket välbesökt rekryteringsmässa i samarbete med Arbetsförmedlingen.
På näringslivsdagen utdelas priser till Årets företagare. För att stärka handeln har ett pris för Årets butik i Tyresö kommun införts sedan några år tillbaka. Syftet med detta pris är att få medborgare att handla i kommunen.
Ett arbete med att ta fram en besöksnäringsstrategi inleddes under 2016 med en workshop för representanter från berörda företagare. Uppslutningen var god och deltagarna bidrog med många goda tankar.
Mål och resultat
Det är ett strategiskt mål att Tyresö ska höra till de 25 bästa kommunerna i Sverige när det gäller företagsklimat. Målet anses uppnått då Tyresö placerar sig på plats 18 när det gäller företagsklimat, enligt Svenskt Näringslivs undersökning.
Framtiden – nya mål och prioriteringar
Arbete med att fördjupa kontakterna med det lokala näringslivet ska fortsätta och företagarnas behov analyseras djupare. En besöksnäringsstrategi ska tas fram och ligga till grund för samarbetsförslag med näringen.