Finansiell analys av Tyresö kommun

Resultatet för 2016 blev 27,0 mkr. I resultatet ingår en extra avsättning till pension för förtroendevalda på 10,5 mkr som en jämförelsestörande post. Resultatet utan den jämförelsestörande posten var därmed 37,5 mkr. År 2015 var resultatet 0,5 mkr.

 Under 2016 uppgick investeringarna i anläggningstillgångar till 278 mkr jämfört med 197 mkr 2015. Av investeringarna finansierades 34 mkr genom investeringsinkomster1, jämfört med 15 mkr 2015.

 Nettoinvesteringarna finansierades till 57 procent av skatter, vilket innebär att 43 procent har finansierats med lån.

Modell för finansiell analys

Kartläggningen och analysen av resultat, utveckling och ställning för Tyresö kommun görs med en modell som utgår från fyra väsentliga finansiella aspekter. Aspekterna är finansiellt resultat, kapacitetsutveckling, riskförhållanden samt kontrollen över den finansiella utvecklingen. Målet är att utifrån dessa fyra aspekter kunna fastställa om kommunen har en god ekonomisk hushållning.

RESULTAT OCH KAPACITET

Intäkter och kostnader i verksamheten (mkr)

mkr  2014  2015  2016 
Verksamhetens intäkter  476  556  678 
Verksamhetens kostnader  2 481  2 661  2 887 

Intäkterna ökade med 123 mkr eller 22 procent jämfört med 2015. Framför allt var det bidragen som ökade med 114 mkr (53 procent) och försäljningsintäkterna från markförsäljning, som ökat med 13 mkr. Bidragsökningen omfattar främst bidrag från Migrationsverket.

 Kostnaderna ökade med 226 mkr eller 10 procent från föregående år. Kostnadsökningarna fanns främst inom köp av verksamhet som var 116 mkr eller 14 procent högre, till stor del på grund av fler köpta platser inom vård och omsorg. Lönekostnaden var 68 mkr eller 5,7 procent högre, vilket beror på en ökning av antalet årsarbetare med 2,1 procent och en lönekostnadsökning med 3,6 procent. Övriga kostnader ökade med sammantaget 28 mkr eller 52 procent mot föregående år, vilket i huvudsak beror på högre kostnader för tillfälligt inhyrd personal.

Skatte- och nettokostnadsutvecklingen

Förändring i %  2014  2015  2016 
Skatteintäktsutveckling  2,7  6,0  5,7 
Skatter, generella statsbidrag och utjämning  2,7  4,9  6,2 
Nettokostnadsutveckling  5,7  4,7  5,9 

Skatteintäkter och generella bidrag ökade med 6,2 procent och verksamheternas nettokostnader med 5,9 procent, vilket innebär att intäkterna ökade något mer än kostnaderna.

ÅRETS RESULTAT OCH JÄMFÖRELSESTÖRANDE POSTER

(mkr)  2014  2015  2016 
Årets resultat exklusive jämförelsestörande poster  37,5 
Jämförelsestörande poster  14  – 10,5 
Årets resultat  15  27,0 
Årets resultat exklusive jämförelsestörande poster i relation till skatteintäkter och kommunalekonomisk utjämning (%)  0,3  0,0  1,6 

 

Resultatet för 2016 blev 27 mkr inklusive en jämförelsestörande post på 10,5 mkr för pensionsavsättning till förtroendevalda. Det var främst ökade bidragsintäkter som förbättrat resultatet jämfört med 2015.

God ekonomisk hushållning ur ett resultatperspektiv

Ett av kommunens finansiella mål är ett överskott på minst 2 procent av skatteintäkter och generella statsbidrag. Det innebär för Tyresös del att resultatet borde uppgå till 47 mkr för att nå upp till målet. Överskottet behövs för att kunna finansiera mer av kommunens investeringar med skatter istället för lån.

DRIFTKOSTNADSANDEL

(%)  2014  2015  2016 
Verksamhetens intäkter minus kostnader       
exklusive avskrivningar och jämförelsestörande poster  95,2  94,0  94,1 
Avskrivningar  4,2  4,5  4,3 
Driftkostnadsandel före jämförelsestörande poster och finansnetto  99,3  98,5  98,4 
Finansnetto  0,4  0,2  0,0 
Driftkostnadsandel efter finansnetto  99,7  98,7  98,4 
Jämförelsestörande poster (netto)  0,6  – 0,4 
Driftkostnadsandel  99,7  99,4  98,8 

Driftkostnadsandelen visar hur stor andel av skatteintäkterna som går åt till att driva verksamheterna. Om den totala driftkostnadsandelen är mindre än 100 procent har kommunen en positiv balans mellan löpande kostnader och intäkter. En driftkostnadsandel på 97–98 procent anses generellt uppfylla god ekonomisk hushållning. För Tyresös del tar de löpande driftkostnaderna en alltför stor andel av skatteintäkter, statsbidrag och utjämningsbidrag. Avskrivningarnas andel av driftkostnaderna har varit drygt 4 procent de senaste tre åren. Jämför man däremot mot materiella anläggningstillgångar i balansräkningen framgår att dessa ökat med över 13 procent de senaste två åren. Anledningen till att inte avskrivningarna ökat i samma takt är bland annat att andelen pågående investeringar har ökat och för dessa har avskrivningarna inte börjat göras. Tro­ligen kommer avskrivningarnas andel av de totala driftkostnaderna att öka framöver eftersom kommunen står inför omfattande investeringar.

 Finansnettots andel av intäkterna har fortsatt att minska, vilket beror på det låga ränteläget.

ÅRETS INVESTERINGAR

  2014  2015  2016 
Investeringar brutto (mkr)  145  197,1  278,2 
Investeringar netto (mkr)  107,6  182,1  244,2 
Investeringsvolym brutto/nettokostnader (%)  9,0  12,0 
Investeringsvolym netto/nettokostnader (%)  8,3  10,5 

Investeringarna var högre än 2015 och stiger också i relation till verksamheternas nettokostnader. Investeringarna omfattar främst omvandlingsområden i östra Tyresö och utveckling av Norra Tyresö Centrum.


SKATTEFINANSIERINGSGRADEN AV INVESTERINGAR

Skattefinansieringsgraden av investeringar mäter hur stor andel av investeringarna som kommunen kan betala med de skatteintäkter som återstår när den löpande driften är betald. Om skattefinansieringsgraden är 100 procent eller mer betyder det att kommunen inte behöver låna till sina investeringar.

(%)  2014  2015  2016 
Skattefinansieringsgraden av bruttoinvesteringar  60,4  57,4  50,2 
Skattefinansieringsgraden av nettoinvesteringar  81,4  62,2  57,1 

Skattefinansieringsgraden av nettoinvesteringarna var drygt 57 procent, vilket innebar att kommunen behövde ta nya lån för att täcka delar av årets investeringar.

LIKVIDITET UR ETT RISKPERSPEKTIV

Kassalikviditeten är ett mått på kommunens kortsiktiga betalningsberedskap. I nyckeltalet sätts kommunens omsättningstillgångar i relation till kortfristiga skulder. Kassalikviditeten bör analyseras tillsammans med soliditeten. En ökande kassalikviditet i kombination med oförändrad eller förbättrad soliditet är ett tecken på att kommunen har stärkt sitt ekonomiska handlingsutrymme.

(%)  2014  2015  2016 
Kassalikviditet  72  88  95 

Kassalikviditeten var något högre vid slutet av 2016, främst beroende på att kommunens ökade fordringar på Migrationsverket ökat.

SOLIDITET ENLIGT BALANSRÄKNINGEN

Soliditeten är ett mått på kommunens långsiktiga betalningsförmåga. Den visar hur stor del av kommunens tillgångar som finansierats med eget kapital.

(%)  2014  2015  2016 
Soliditet exklusive pensionsförpliktelser som intjänats före 1998  41,1  38,7  36,6 

Soliditeten enligt balansräkningen har haft en nedåtgående trend de senaste åren. En orsak är att kommunen ökat sina lån och inte fullt ut kunnat finansiera investeringar med skattemedel, en annan är att de kortfristiga fordringarna ökat. Detta nyckeltal tar ingen hänsyn till de pensions­förpliktelser som intjänats före 1998, eftersom de redovisas utanför balansräkningen.

SOLIDITET INKLUSIVE PENSIONSFÖRPLIKTELSER

Om pensionsförpliktelser som intjänats före 1998 inkluderas i balansräkning och soliditetsmått blir soliditeten lägre, men trenden blir den motsatta, det vill säga då ökar soliditeten. Anledningen är att pensionsförpliktelsen minskar vartefter dessa pengar betalas ut.

  2014  2015  2016 
Soliditet inklusive pensionsförpliktelser som intjänats före 1998 (%)  2,5  4,6  6,4 

PENSIONSFÖRPLIKTELSER

(mkr, inklusive särskild löneskatt)  2014  2015  2016 
Pensionsförpliktelser intjänade efter 1998  181  193  208 
Pensionsförpliktelser intjänade före 1998  874  845  812 
Total pensionsförpliktelse  1 055  1 038  1 020 

Kommunens pensionsförpliktelser inklusive särskild löne­skatt uppgick 2016 till 1 020 mkr, alltså drygt en miljard kronor. Pensionsförpliktelser intjänade före 1998 har minskat och de efter 1998 har ökat. Totalt handlar det om en minskning med 18 mkr.

KOMMUNALSKATT

Den kommunala skattesatsen var 19,50 kr per intjänad hundralapp 2016. Jämfört med snittet i Stockholms län är skattesatsen i Tyresö relativt hög även om skillnaden har minskat senaste åren.

Skattesats (%)  2014  2015  2016 
Tyresö  19,48  19,48  19,50 
Stockholms län  18,27  18,43  18,52 
Skillnad  1,21  1,05  0,98 

KOMMUNENS BORGENSÅTAGANDE

Borgensåtagande som andel av verksamhetens kostnader är ett nyckeltal som beskriver en risk. Om gäldenären (den part som kommunen gått i borgen för) får betalningssvårigheter överförs risken och betalningsansvaret till kommunen. Genom att jämföra kommunens totala borgensåtagande med bruttokostnaderna för kommunen, får man fram den eventuella resultateffekten som andel av de övriga kommunala kostnaderna.

Borgensåtagande i % av verksamhetens bruttokostnader  2014  2015  2016 
Tyresö  61  59  51 
Stockholms län  33  34  – 

Tyresö kommun har ett högt borgensåtagande som motsvarar omkring 50 procent av bruttokostnaderna. Borgensåtagandet har minskat på grund av att Tyresö Bostäder har betalat av 100 mkr på sina lån.

Sammanfattande kommentar

Resultatet för kommunen är för svagt för att nå upp till god ekonomisk hushållning. Även åren 2013–2015 nådde inte kommunen överskottsmålet på 2 procent av skatte­intäkter och generella statsbidrag. Soliditeten har också en sjunkande trend.

 Tyresö står inför utmaningen att befolkningen förändras med fler barn och ökat behov av platser inom barn­omsorg och skola, men även en ökad andel äldre, vilket kräver mer äldreomsorg. Det finns ett stort investeringsbehov som på sikt orsakar avskrivningskostnader. För att möta kostnadsökningarna hade kommunen behövt ett större överskott från den löpande verksamheten, för att kunna investera i skolor, äldreboenden med mera utan att behöva låna pengar.

GOD EKONOMISK HUSHÅLLNING OCH BALANSKRAVET

Enligt kommunallagen ska kommunen fastställa mål och riktlinjer för god ekonomisk hushållning. Enligt samma lag ska kommunens ekonomi vara i balans., det vill säga att de löpande intäkterna ska överstiga kostnaderna (det så kallade balanskravet). Dessa mål har Tyresö kommun beslutat om:

 1. Kommunens samlade resultat, i den reguljära verksamheten (exklusive jämförelsestörande poster), uppgår till minst 2 procent av skatteintäkter och statsbidrag under mandatperioden.

Utifrån siffrorna för 2016 innebär det 47 mkr per år. Det målet har kommunen inte uppnått de senaste åren. De senaste fem åren har resultatet exklusive jämförelsestörande poster varit i genomsnitt 1,3 procent (1,6 procent 2016).

 2. Investeringar i den skattefinansierade verksamheten finans­ieras via skatteintäkter.

Av kommunens totala investeringar finansierades 57 procent av skatteintäkter. Resten har finansierats genom nya lån. Målet har inte uppnåtts.

BALANSKRAVET

När man bedömer om kommunen uppfyller balanskravet ska även realisationsvinster och eventuellt tidigare underskott tas med i beräkningen.

   
Årets resultat (mkr)  27,0 
Samtliga realisationsvinster  0,0 
Realisationsvinster som inte står i överensstämmelse med god ekonomisk hushållning  0,0 
Realisationsvinster till följd av försäljning som står i överensstämmelse med god ekonomisk hushållning  0,0 
Orealiserade förluster i värdepapper  0,0 
Återföring av realiserade förluster i värdepapper  0,0 
BALANSKRAVSRESULTAT  27,0 

Av balanskravsutredningen framgår att kommunen uppfyllde balanskravet 2016.

RESULTATUTJÄMNINGSRESERV

Kommunfullmäktige beslutade i december 2013 att tills vidare inte utnyttja möjligheten att reservera delar av ett positivt resultat i en resultatutjämningsreserv.